Mijn kind zit op minecraft maar hoe beveilig ik mijn netwerk?

Mijn zoon zoon is gek op minecraft. Maakt zelf servers en kan er uren met zijn vriendjes spelen. Maar goed, wat en hoe houd ik de niet zo leuke vriendjes buiten mijn netwerk. De modem van Tele2 kan ik niet beveiligen want tja daar heeft Tele2 geen opties in. Echter zitten we wel allemaal via deze modem op internet. En geeft het geen prettig gevoel. Ik ben zelf een dubbel linkshandige als het om internet gaat.

Dus hoe houd ik mijn netwerk leuk voor mijn zoon maar wel veilig voor idioten die het schijnbaar leuk vinden om andermans spullen te hacken en kapot te maken?

Ik zag al allemaal vreemde dingen voorbij komen maar pffff ik moet een digitale nerd woordenboek erbij pakken om enkel een zin te ontleden.

Zelf dacht ik altijd dat je met Avast en je firewall wel goed beschermd bent. Maar als ik hoor dat ze onderling al ip adressen uit zitten te wisselen dan denk ik oh oh dat kan niet goed zijn.

Vandaar dat ik dan ook hier de vraag eens plaats. Ik neem aan dat ik niet de enige ouder ben die denkt ok joh, hoe zit dit en wat en waar moet ik op gaan letten? En uiteraard hoe hou ik het leuk voor iedereen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Het beste wat hij kan doen is, is zijn eigen server beschermen met een whitelist.
Dit betekend dat alleen de mensen die hij accepteert in de server kunnen.

Naast dat kun je helaas niet veel doen. Als zij je IP-Adres hebben dan moet je maar hopen dat ze er niks mee doen.

Wanneer je op iemand anders zijn Minecraft server inlogt, dan kan de eigenaar hoe dan ook gewoon uw kind zijn IP adres zien. Als je dit niet meer wilt, raad ik je een VPN aan. Een ''VPN" is een Virtual Private Network die er voor zorgt dat je een andere IP te zien krijgt dan je werkelijk hebt. Dus stel je voor dat jou echte ip 1.1.1.2 is dan veranderd hij het naar 3.3.3.3. En als die ''hackers'' dan bijvoorbeeld het internet eruit wil leggen door te ''booten'' dan beginnen ze het ip 3.3.3.3 te booten terwijl jouw werkelijke IP-adres 1.1.1.2 is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is duidelijk dat je kind meer verstand van zaken heeft dan jij en dat betekent dat je hem zal moeten kunnen vertrouwen. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is hem uit te leggen wat jij wel- en niet wilt en wat de consequenties kunnen zijn als hij zich daar niet aan houdt. Als ik jouw was zou ik mezelf toch maar gaan inlezen in de materie omdat je nu geen enkele controle hebt over de situatie. Het is duidelijk dat je wel wilt dat je zoon Minecraft kan blijven spelen dus simpelweg hardware-of softwarematig zaken blokkeren is dan geen optie. Je zult hem er zelf van moeten overtuigen dat het ook in zijn belang is zijn server optimaal te beveiligen en dat hij dat zal moeten doen. Daarnaast zal hij jouw moeten overtuigen dat hij dat inderdaad gedaan heeft.
In jullie geval is beveiligen dus een kwestie van vooral vertrouwen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan ook gewoon een server huren bij een buitenstaande provider zoals ZAP Hosting, Shockbyte, etc. Voor enkele euros kun je daar gewoon een server laten hosten wat jouw netwerk niets mee te maken heeft. Daarnaast kun je gebruik maken van een VPN zoals hierboven eerder aangehaald om dan jouw IP te maskeren zodra je op deze server inlogd. Dat is het enige wat je hieraan kan doen vrees ik.
een jaar geleden