Heeft dit te maken met ongeaard stopcontact?

Ik heb mijn computer verhuist naar een andere kamer waar geen geaarde stopcontact is. Ik heb een (geaarde) stopcontactdoos waar mijn pc en monitor op aangesloten is.

Ik krijg sinds een jaar kleine schokjes van mijn digitale camera als ik die aansluit. Dacht dat het aan de camera lag, opgestuurd en na controle bleek die geen problemen te tonen. Nou kreeg ik ook een klein shock toen ik de oplader van mijn huistelefoon erop aansloot.

Heeft dit te maken met de ongeaard stopcontact? Als ik een geaarde stopcontact wil, kan ik dit aangeven bij mijn huurcoöperatie?

capthavoc
9 jaar geleden
ik kan niet helemaal uit je verhaal duidelijk krijgen of je die schokjes nu krijgt als je de camera en lader op de usb poort van de pc aan sluit of op de stopcontact doos ?
Maar ik ga maar even van het eerste uit (de usb op pc ) Meestal krijg je deze schokjes als je de pc kast aanraakt of net op het moment dat de usb er in komt.

Je kan als het niet anders kan ook eens kijken of je de pc kast via een draad aan de CV buis kan koppelen dat helpt ook wel
al is dit niet beveiligd
ook is het niet al te moeilijk een aarde draad door te trekken en je wandcontact doos te vervangen.
is waarschijnlijk de beste oplossing en niet al te duur
eerlijk gezegd heb ik al jaren pc,s ed aan niet geaard stopcontacten
nooit een groot probleem geweest bij mij, maar als het je regelmatig gebeurd dat pc's ed uitvallen zeker al je iets probeer aan te sluiten dan is veiligheid wel belangrijk. on je delicate hardware te beschermen
Reddie
9 jaar geleden
Ik heb zelf alle apparatuur ongeaard, zonder problemen.
Ik den zelf dat het aan statische vloerbedekking ligt (andere kamer).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar dacht ik ook gelijk aan Reddie en vooral nu de winter er weer aan komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stekker andersom in het stopcontact doen en het is over.

Het beste antwoord

Dat kan zeker te maken hebben met een niet geaard stopcontact.

De woningbouw zal hier niets aan doen.

Er zitten geaarde stopcontacten in de keuken en in de badkamer. (Als het goed is). Wat je kan doen is een goede verlengsnoer kopen, geaard welteverstaan, en deze naar de keuken te leggen.

Probleem opgelost.

Heb je een eenvoudige computer zal je met een eenvoudig snoer afkunnen. Heb je een zware server en een game console en andere apparatuur, laat je dan even in een speciaal zaak adviseren welke snoer je het beste kan gebruiken. (Lengte dikte).

Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals al aangegeven door Robinma kan dat inderdaad komen door het ongeaarde stopcontact. Je kunt de lekstroom controleren met een spanningzoeker: zo'n schroevendraaier met een klein neonlampje er in.
Vaak kun je het probleem oplossen door het omdraaien van de stekker in het stopcontact, werkt dat niet dan moet je toch een geaard stopcontact gebruiken.
Een andere mogelijkheid is een dun draadje aan te leggen tussen bijvoorbeeld een verwarmingsbuis en een schroefje van de computerkast.