Draadloos internet (WiFi) en draagbare DECT-telefoons die in vele huiskamers terug te vinden zijn, zenden net zoals gsm-antennes elektromagnetische signalen of “straling” uit en dit 24u op 24. Uit onderzoek blijkt dat deze straling schade kan aanrichten in het lichaam: beschadiging van het DNA, verstoring van de hersenactiviteit en het hormonaal en immuniteitssysteem, schade aan zenuwstelsel en hersenen, verstoren van de
slaap, huidproblemen, enzovoort (voor een overzicht van deze studies, zie

www.beperkdestraling.org/Bibliotheek/Studies.aspx

). Omwille van economische overwegingen worden deze verontrustende onderzoeken vaak
tegengesproken of geminimaliseerd. Politici blijken niet goed op de hoogte te zijn van deze problematiek en sommige media blijven beweren dat er geen “harde” bewijzen zijn. Hetzelfde is gebeurd bij asbest.

Dit soort straling wordt ook verspreid door GSM en UMTS-antennes en WiMAX-antennes van het bedrijf Clearwire. Mogelijke symptomen zijn:
hoofdpijn, slapeloosheid, vermoeidheid, hartkloppingen, tinnitus, duizeligheid, verminderd geheugen en concentratie, opgejaagd gevoel, …

Deze straling zorgt niet bij iedereen voor onmiddellijke klachten. De kans is echter reëel dat de gezondheid op termijn ondermijnd wordt, wat zich na verloop van tijd kan uiten onder de vorm van chronische, slopende ziekten (kanker, hersentumor, Alzheimer, Parkinson, …).
Je kunt deze straling niet ruiken, voelen, horen of zien maar ze is wel degelijk (in steeds toenemende mate) aanwezig.

Aangezien bij baby's veel groei plaatsvindt en daarom veel celdelingen, is de kans dat baby's hierdoor aangetast raken veel groter dan bij volwassenen. Het antwoord is dus: Ja.

Toegevoegd na 1 uur:
De gegeven link werkt niet, hier de goede link:
http://www.beperkdestraling.org/Bibliotheek/Studies.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is volkomen onschadelijk.

Er wordt weliswaar vaak beweerd dat het schadelijk zou zijn. Daarom zijn er werkelijk ongelooflijk veel onderzoeken gedaan. Nooit is daar ook maar enig verband tussen dit soort "straling" en wat dan ook uitgekomen.

De paniekverhalen spreken mensen aan op angst. Er wordt dan bijvoorbeeld gerefereerd aan sigaretten, waar een machtige lobby zorgde voor het onderdrukken van alarmerende onderzoeken. Hier is dit echter niet van toepassing: veel van de onderzoeken naar eventuele effecten van "straling" op mensen zijn gedaan door geheel onbevooroordeelde studenten, en vaak zelfs door pro-angst-belangengroepen.

Om paniek te zaaien, wordt ook vaak gerefereerd aan bijvoorbeeld asbest, waarvan we lang dachten dat het ongevaarlijk was, maar dat later toch gevaarlijk bleek te kunnen zijn. Je hoort echter nooit iemand over bijvoorbeeld snelheden van meer dan 30 km/u, waarvan men ook lang heeft gedacht dat ze slecht waren voor het hart en voor de psyche, maar waarvan later bleek dat het geen enkel probleem was.

Soms hoor je verhalen dat de stijging van kankergevallen en de stijging van het gebruik van mobiele telefoons gelijk opging. Als je beter kijkt, blijkt dat echter niet te kloppen. In werkelijkheid begon het aantal kankergevallen al toe te nemen *voordat* de mobiele telefoon aan haar opmars begon. Dus als je de redenaties van de paniekzaaiers zou volgen, zou je moeten concluderen dat kanker leidt tot het gaan gebruiken van een mobiele telefoon.

Sommige mensen zeggen dat ze "stralingen" kunnen voelen, dat ze er ziek van worden. Deze mensen zijn uitgebreid onderzocht. Steeds weer bleken ze niet in staat te zijn te voelen of een mobiele telefoon aan of uit stond. Zelfs bij een UMTS-zendmast die extra sterke UMTS-signalen uitzond, konden ze niet zeggen of die zendmast nu aan of uit stond.

Kortom: nee, er is helemaal niets aan de hand.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Mochten we in de toekomst desondanks tóch een verband ontdekken, dan is dat hooguit een uiterst zwak verband. Als het een sterk verband zou zijn, zouden we dat namelijk al lang hebben ontdekt. Het is zinloos je kind te beschermen tegen een uitermate zwak verband waarvan zelf hoogst twijfelachtig is òf het überhaupt bestaat. Als je dat doet, doe je je kind meer kwaad door je bezorgheid, die een kind met al zijn gevoeligheid onbewust oppikt en overneemt. Verder is het zinloos om een kind te "beschermen" tegen een uitermate hypothetisch verschijnsel, en tegelijk regelmatig naar de stad te gaan, of daar zelfs te wonen. Van heel gewone uitlaatgassen van auto's en brommers wéten we namelijk dat ze schadelijk zijn voor een groeiend kind. Als je dus je kind wilt beschermen, bescherm het dan tegen de echte, grotere gevaren, en niet tegen futiliteitjes die heeeel misschien ook een kleine bijdrage leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bespaart me de moeite om zelf antwoord te geven, dit is heel goed en volledig. +1
itsme
14 jaar geleden
prima antwoord +1.
maar je hebt toch ook een minnetje van iemand te pakken...
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's een complimenteermin. Ik heb een mening die ik duidelijk kan verwoorden en die er echt toe doet. Iemand is het niet met mij eens, maar is wel bang voor mijn mening. Prachtig toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb ik voor jouw ( heel belangrijk) WETENSCHAPPELIJK onderzoek dat straling van mobiele telefoons schadelijk is.
Jouw kennende zul je wel weer ellelange tegenargumenten hebben met 'bewijzen' dat het niet wetenschappelijk is onderzocht.
Nou bij deze is het onderzoek WEL wetenschappelijk.
Dus lieve Cryo, je kunt weer gaan discussieren, maar niet met mij! http://www.energy-maxx.nl/?page=5
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie Faber?
Cryofiel
14 jaar geleden
@loes, jammer dat je mijn woorden bij voorbaat al niet meer leest. Als deze tekst jou niet meer bereikt, dan geef ik mijn antwoord voor die mensen die wél verder willen kijken dan een eerste indruk. Jouw link verwijst naar een commerciële site. Deze site heeft niets met wetenschappelijk onderzoek te maken. Ze schermen wel met de woorden 'wetenschappelijk' en 'onderzoek', maar die zijn slechts bedoeld om indruk te maken op mensen die zich makkelijk laten misleiden door zulke woorden. De "tegengolftechnologie" waar ze het over hebben, werkt alleen in het laboratorium, en alleen wanneer er sprake is van één enkele frequentie waarover dan beslist géén informatie mag worden verstuurd. Met mobiele telefonie of draadloos Internet heeft dit dus niets te maken. Ze verzwijgen voor het gemak ook dat deze "tegengolftechnologie" niet meer werkt als je een paar millimeter naast het beoogde gebied zit. Sterker nog, de techniek is dan zelfs schadelijk, omdat ze de oorspronkelijke elektromagnetische golf dan juist versterkt! Pure humbug dus. De links van Casp zijn wél wetenschappelijk (althans, die links die ik heb bekeken - het waren er te veel om ze allemaal te controleren). Echter, degene die deze links heeft verzameld, heeft heel erg zijn best gedaan om alleen maar bepaalde onderzoeken te selecteren; het merendeel van de onderzoeken vind ik hier niet terug. En ja, als je maar goed genoeg je best doet om alleen die informatie te selecteren die jouw doel dient, en de rest te verzwijgen, dan kun je natuurlijk alles laten zien wat je maar wilt. Ik heb geloof ik wel eens het voorbeeld gegeven van de bijbel. Een boek vol wijsheid. Een boek dat de grootheid en de grootsheid van god laat zien. Echter, als ik heel erg goed mijn best doe, en hier en daar een enkel zinnetje uit de bijbel selecteer, en alleen van die zorgvuldig gekozen zinnetjes een verzamellijst maak  --  ja, dan kan ik alles aantonen wat ik wil, zogenaamd met de bijbel in de hand. Ik zou kunnen beweren dat in de bijbel staat dat Jezus zich van god afkeerde. Niet dat dat er staat, natuurlijk - dat lijkt er alleen maar te staan omdat ik mijn bijbelversen zo "goed" heb gekozen. De *hele* bijbel vertelt een heel ander verhaal. Zo is het ook met de links van Casp. Die zijn uitermate zorgvuldig geselecteerd met als enige doel een bepaald beeld te geven. Wanneer je *alle* onderzoeken leest, zie je een heel ander beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra ik op een website in één oogopslag de woorden 'wetenschappelijk bewijs' én 'bestel' zie, weet ik dat ik het 'wetenschappelijk bewijs' met hele scheppen zout moet nemen. Jij niet, Loes?
Nee dat is niet schadelijk omdat de golflengte van de straling zo lang en de energetische capaciteit zo laag is dat deze niet in levend weefsel kan doordringen het zit aan de andere kant van het spectrum waar de hoogenergetische straling (gamma )zich bevind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De straling is in ieder geval veel minder intens dan die van een gsm-telefoon.