Of je password veilig wordt opgeslagen kun je niet zien. Vaak belandt je inlog en password in een mysql database en daar wordt een MD5 hash toegepast met SALT, maar kan ook in plain text, vanuit de gebruiker is onmogelijk te zien welke wijze is toegepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de meeste websites wordt je wachtwoord wel versleuteld, maar dat betekent nog niet dat je dan veilig inlogt. Het gaat er om dat de verbinding tussen jou en de server veilig is. Dit kan met behulp van een SSL-verbinding. Of dit gebeurt kan je zien doordat in de adresbalk van je browser de URL begint met https:// in plaast van http:// . Zelfs dit is niet helemaal veilig omdat ook dit systeem soms lekken kent, maar over het algemeen is het wel betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Web sites worden gemaak door heel verschillende mensen. Sommigen maken in hun uppie voor het eerst een website op zolder, achter andere website zit een heel professioneel team van mensen.

Wat een website kan en doet is geheel aan de bouwer ervan. Of er funktionaliteit is die jouw wachtwoord versleuteld opslaat is dus óók geheel van de bouwer afhankelijk.

Kun je dat zien ? Nee, dat kun je NIET zien. :-(

De eenling op zolder kan grafisch heel bedreven zijn en een prachtig uitziende site bouwen, maar ondertussen geen idee hebben hoe hij het zaakje moet beveiligen. Het is dus een kwestie van vertrouwen.

Opslaan op de site is één. Het versleuteld opslaan is een verdediging om, wanneer een site gehackt wordt, niet meteen de userID en wachtwoord van vele gebruikers ineens op straat te hebben liggen.

Maar er is nog een gevaar. En dat is dat je tijdens het inloggen 'afgeluisterd' wordt. Iemand kijkt mee met de data die van en naar je gestuurd wordt. Wanneer daar userIDs en wachtwoorden tussen zitten, dan is dat natuurlijk heel gevoelig. Maar daar is een techniek voor die je wél kan controleren.

Dat kunt je namelijk zien aan de url, deze begint dan met 'https'. De 's' staat voor 'secure'. Staat er alleen 'http', dan is de internetverbinding niet beveiligd.

Een beveiligde pagina is ook te herkennen aan de aanwezigheid van een slotje, vaak in combinatie met een gekleurde adresbalk. Het slotje en de adresbalk zien er in de verschillende internetbrowsers anders uit.