Mag je als politiemedewerker gegevens checken zonder proces?

Als iemand bij de cyberpolitie werkt en van vrienden een verdacht IP-adres krijgt, mag de medewerker dan zonder dat er een proces loopt gegevens van dit IP natrekken zoals NAW gegevens??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een politieagent mag gegevens opvragen als dat nodig is voor de dagelijkse politietaak, of in het geval van een onderzoek op de handhaving van de rechtsorde. Dit is vastgelegd in artikel 8 en 9 van de Wet Politiegegevens.

Het eerste is heel breed te trekken. Als een agent jou op straat controleert in verband met een overlastmelding of in het kader van een controle van de Wegenverkeerswet is er al sprake van een verwerking in het kader van artikel 8 van de Wet Politiegegevens.

Een IP-adres opvragen in verband met privé zaken is niet toegestaan, tenzij er uit de melding van vrienden zoveel informatie is gekomen dat de politiemedewerker besluit een onderzoek in te stellen. Daarvoor is geen proces-verbaal nodig.
Om de NAW gegevens achter een IP-adres op te vragen bij de providers is er echter een vordering nodig van de Officier van Justitie (artikel 126nd Strafvordering). Dit kan enkel bij een misdrijf waar 4 jaar of meer op staat of welke genoemd is in artikel 67 Strafvordering).