Nee,

er bestaan zoals altijd veel misverstanden over wat illegaal is en wat niet.

Online kijken (streamen) is eigenlijk ook downloaden.

Downloaden uit illegale bron is sinds april dit jaar ook in België verboden. (hoewel ik de redenering nog steeds onlogisch vindt, hoe kan jij als thuisgebruiker nu weten wat een illegale bron is en wat niet? Jij doet m.i. niets strafbaars door iets van het vrije internet te downloaden, iemand die dat daar beschikbaar stelt net wel. Maar blijkbaar volgt het Europese hof een andere logica).

Downloaden uit legale bron is geen probleem. Daar zit 'm dus het verschil.

Vergelijk het met het soortgelijke misverstand rond hacken. Veel mensen denken dat hacken illegaal is. Niets is minder waar. Het is niet het hacken op zich dat illegaal is maar wel het plegen van computervredebreuk. Een belangrijk verschil! Want hacker is een breed begrip. Zo breed in feite dat bijna iedereen eigenlijk een hacker is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens het Europese Hof is het downloaden uit illegale bron verboden. Dat geldt voor Nederland, maar ook voor alle andere lidstaten. Als je een tv-serie online kijkt bij bijvoorbeeld Netflix, dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijken mag altijd, het is juist de bedoeling van de omroep dat ze kijkers online erbij krijgen.
zo is er netgemist of ooitgemist of uitzendinggemist
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ook naar series die hier nog niet worden uitgezonden zoals op de website van stream tv ?