Is een combinatie van avg free en de standaard firewall van windows een voldoende beveiliging op de pc?

Ik wil namelijk niet gehackt worden en dan beelden van me terugvinden op internet via de webcam.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan plak je toch je webcam af en ben je gelijk klaar mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik ondertussen gedaan, maar het gaat over een jaar geleden ofzo... Toen wist ik nog niet dat het kon.
Ritsuka
9 jaar geleden
Gezond verstand is het beste. Geen rare sites bezoeken of illegale dingen downloaden, niet op vreemde links in email klikken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, een combinatie van avg free en de standaard firewall van windows is niet voldoende. Wat in die combinatie ontbreekt is een grote portie gezond verstand. Met dat erbij zit je goed. Eventueel kan je die beveiliging dan nog wel verbeteren door die firewall te vervangen door een betere zoals COMODO Firewall. Wil je absoluut geen risico lopen dan moet je je pc uitzetten. Want zelfs het uittrekken van de netwerkkabel biedt geen 100% zekerheid dat er geen communicatie met je pc meer mogelijk is. Wie weet wat er binnenkort kan wanneer iemand de radiogolven die je cpu uitzend op het moment dat deze de webcambeelden aan het verwerken is opvangt en analyseert. Ook geluid en video zijn voor een pc communicatiemogelijkheden. Nog even en computers raken onderling besmet door elkaar geluidssignalen te sturen (luidsprekers en een microfoon zijn tegenwoordig namelijk heel gebruikelijk) als ze dit doen via een frequentie die niet hoorbaar is voor het menselijk oor kan dit lang onopgemerkt blijven. En ook het feit dat je pc geen kwaadaardige code oppikt door deze te 'zien' met de webcam mag klinken als science fiction maar ben je absoluut zeker dat je het ooit kan uitsluiten? Kortom: ga voor jezelf na hoe ver je hier in wilt gaan. Je kan je tegen alles beschermen maar dan wordt je pc onbruikbaar (en zou je in feite een pc moeten hebben voor elke afzonderlijke taak die je uitvoert). Vertrouw je echt niemand? Zorg dan steeds dat je geen sporen achterlaat (TAILS). Ik vraag me af of je facebookt, twittert, netlogt o.i.d. Ja? Dan zou ik mij daar véél meer zorgen over maken dan over die webcam. De gevolgen van wat met die webcam kan misgaan zijn namelijk lang niet zo groot...

Antwoorden (1)

Ze bieden geen 100% beveiliging.

Een virusscanner en firewall verkleinen de kans aanzienlijk op virussen, malware e.d.
AVG Free ontdekt 99% van deze dreigingen.
Maar er bestaat dus nog altijd een hele kleine kans dat je gehackt wordt.

Volledige bescherming bestaat eigenlijk niet: zodra een nieuw virus is ontdekt, wordt er direct een tegengif voor ontwikkeld. Maar vóór het zover is, kan je pc wel besmet zijn geraakt.
SimonV