Kan je een tablet veilig gebruiken zonder virusbescherming?

Ik heb een tablet (Samsung Galaxy Tab 3) gekregen. Daarnaast heb ik een computer die is beveiligd tegen virussen. Is dit ook nodig voor mijn tablet? Ik gebruik nu (nog) voornamelijk mijn computer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een tablet met Android (Linux) of iOS (BSD/Unix) is veilig voor virussen. Er zijn geen virussen voor die besturingssystemen. Maar er zijn wel andere zaken die schadelijk kunnen zijn voor je apparaat. Het grootste gevaar is malware, software die zich voordoet als iets anders dan wat het eigenlijk is. Bijvoorbeeld een spelletje patience dat sms'jes gaat versturen naar dubieuze diensten waar jij vervolgens voor kan gaan betalen.

Daarnaast is het onverstandig om gebruik te maken van openbare wifi-netwerken. De kans bestaat dat iemand jouw dataverkeer gaat afluisteren en daarbij dingen over jou te weten komt die je liever niet wil delen. Zoals je wachtwoorden en bankgegevens.

Als je goed let op wat je doet en altijd de updates voor je systeem downloadt en installeert, dan kan er weinig mis gaan. Je zou een antiviruspakket kunnen installeren, maar dat gaat je minder bescherming bieden dan je zou denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Malware (malicious software) is de verzamelnaam (...)" Vooruit, daar heb je een punt. Ik doelde specifiek op trojaanse paarden, spyware en adware. "Android en iOS over een kam scheren is ook niet zo’n goede stap." Ik scheer ze over een kam voor wat betreft virussen. Verder zijn het totaal verschillende omgevingen. Ik wek nergens de indruk dat dat anders is. "Achter dat fabeltje van geen virussen voor iOS zijn aan huppelen ook niet." Fabeltje, want? Noem eens een virus voor iOS? "Alle apps uit de play store worden voor ze in de store verschijnen gecontroleerd." Dit creëert schijnveiligheid. Het is wel degelijk mogelijk om malware in de app store te krijgen. Bron: https://tweakers.net/nieuws/77932/onderzoeker-plaatst-malware-in-app-store.html - https://tweakers.net/nieuws/82977/kaspersky-treft-eerste-malware-in-app-store-aan.html - https://tweakers.net/nieuws/68698/apple-stond-per-ongeluk-tetherapplicatie-toe-in-app-store.html (niet schadelijk, wel malware)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correctie op voorgaande reactie mijnerzijds. eNdEmiOn schakelde over van iOS op Android, terwijl ik malware noem voor iOS... Maar goed, mijn punt blijft wel staan. Ook voor Android is er malware, ondanks de controle.

Andere antwoorden (1)

Als je wil internetten met je tablet,heb je daar ook bescherming nodig.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb net een gratis antivirus programma gevonden: AVG Antivirus Security. Ken je dat? Is dat goed?
niko
9 jaar geleden
van de gratis is dit zeker een goede.