Kan je nog steeds gratis bellen met wifi?

http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/software/progamaa-mee-gratis-bellen-wifi.333673

Bel je dan wel gratis? Of bel je dan via een niet goed beveiligde account van een ander? Ik begrijp de werking niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn meerdere programma's als bijvoorbeeld een Skype en Viber.

Skype is meer gebruikt op de computer om met andere gebruikers te bellen. Op mobiele telefoons is deze ook beschikbaar maar vreet over het algemeen meer van je accu af dan andere alternatieven.

Viber is een app voor zowel computers als telefoons waarmee je kan bellen naar andere mensen die deze app ook hebben geïnstalleerd. Je belt dan gratis en vereist minder van je accu dan een Skype. Je moet wel rekening houden met het data verbruik. Als je over je bundel heen gaat is het logischerwijs mogelijk dat je extra kosten maakt.

Uiteraard zijn er nog genoeg andere alternatieven. Deze zijn naar mijn idee het bekendst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Blij,

In feite bel je niet via WiFi, maar via Internet. WiFi is de naam van de techniek voor de draadloze verbinding naar je router/modem die je thuis hebt. Vanaf de router/modem is er (normaal gesproken) geen sprake meer van WiFi maar van een normale (vaste) internetverbinding.

Het gesprek wat loopt tussen twee gebruikers die via internet met elkaar bellen (bijv. via Skype of Viber) wordt omgevormd tot een internetsignaal van énen en nullen, net alsof je een foto zou downloaden. Het betreft dus geen telefoongesprek zoals bij een telecomprovider.

Zelfs al loopt je internetverbinding via een ouderwetse telefoonmodem (pieieieiep-kraaaaak), dan betaal je alleen voor de telefoontikken t.b.v. je internetverbinding, maar NIET voor het gesprek wat via internet loopt. In feite heb je in zo'n geval een telefoongesprek binnenin een internetverbinding, binnenin een telefoonverbinding.

Je kunt met de Skype-software gratis met anderen bellen. Je KUNT ook een betaald abonnement nemen bij Skype voor extra mogelijkheden, in welk geval je dus ook nog gaat betalen voor DIE dienst; maar dat is dus los van je telefoon- of internetabonnement bij KPN/Ziggo/UPC/....