moet je een antivirus kopen als je een laptop koopt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
ronron1212
10 jaar geleden
Je moet niets
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een goede gratis antivirus, zoals Avast Free Antivirus is goed genoeg. http://www.testgoed.nl/gratis-virusscanner
Gebruik die gratis anti virus in combinatie met de standaard Windows firewall.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
microsoft security essentials is ook goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent tot niets verplicht, maar om geen virus op je laptop te krijgen, is het wel aan te raden!

Antwoorden (4)

nee dat hoef niet, vaak zit er al een demo versie geïnstalleerd die je een tijd mag gebruiken en er zijn ook hele goede gratis virusscanners, AGV bijvoorbeeld, die kan je zo downloaden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat moet niet, er is geen enkele wet die dat verplicht als je dat bedoelt met "moet". Maar het wordt wel aangeraden, als je geen antivirus programma hebt is de kans veel groter dat er dus een virus, malware, spam... op je PC komt (via e-mails, via downloads,...).

Van de meeste antivirus programma's is er een GRATIS versie te downloaden, deze kost geen geld en helpt in het (basic-) beveiligen van je PC. Vaak zijn deze enkel nuttig tegen simpele virussen en niet tegen bv. meer gesofisticeerde dingen of doelbewuste aanvallen (soms ook niet tegen bv. spam via email).

Daarnaast zijn er BETALENDE programma's die meestal beginnen vanaf €15/20 en gaan tot veel hogere prijzen, afhankelijk van voor hoeveel tijd het is (1 jaar, 2 jaar, 3 jaar, onbeperkt...) en voor hoeveel PC's (1 -> gewoon je eigen laptop, 2, 3,...). Soms zijn er van een betalend antivirus programma meerdere versies beschikbaar (bv. de "gewone" en de "PRO" versie ofzo). Zo'n duurdere versie is meestal tegen meerdere dingen voorzien (bv. spam-mail, phishing, USB detect,...).

Het is van jou afhankelijk of je het nodig vindt om een anti-virusprogramma te installeren, En het hangt volledig van jouw internet/PC-gedrag en jouw budget af of het nodig is om er een te downloaden of er een te kopen. (Ik zou je wel aanraden om zeker te zorgen dat je er een hebt, een gratis programma is vaak al voldoende).

Moest je er een kopen, dan hangt het van verschillende dingen af welke het beste is. Ik ga jou die volledige uitleg besparen maar lees mijn bron maar eens door "Beste antivirus programma van 2014" en je zal al veel wijzer zijn.elt met "moet".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
betalende programma's lijken me wel wat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wist niet hoe ik het anders moest zeggen :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gratis versies enkel tegen simpele virussen helpen is toch wel echt verleden tijd. Tegenwoordig maken bijna alle virusscanners ongeacht gratis of betalend, gebruik van dezelfde scanengine. Het enige waar je voor betaald zijn extra functies die vaak overbodig zijn of waar ook gratis losse alternatieven voor bestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gratis antivirussoftware heeft tegenwoordig inderdaad dezelfde waarde als betaalde oplossingen, maar betaalde oplossingen zijn vaak all-in-one. Tegenwoordig letten mensen meer op hun uitgeven, maar vroeger kocht iedereen bewijze van spreken altijd zo'n all-in-one solution. Tegenwoordig steeds vaker gratis.
Hoi Dennis28,

Op de meeste systemen wordt standaard een (demo) anti virus software mee geleverd.
Als hij is verlopen kan je kiezen voor een betaalde virusscanner maar er zijn genoeg gratis alternatieven. Kijk maar eens naar Microsoft Security Essentials.

Link: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/security-essentials-download

Hopelijk heb ik je zo voldoende geholpen:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, de versie die er meestal bijzit is een demoversie. Die kan je eigenlijk net als alle overige bloatware best meteen van je pc verwijderen.

Je mag een antivirusproduct kopen. Maar gratis versies maken tegenwoordig gebruik van dezelfde scanengine dus beveiligen je pc even goed.

Wel moet je naast antivirusbeveiliging (bijv. AVG Free, Avira Antivir) ook zorgen voor andere zaken op vlak van beveiliging. Je moet er namelijk altijd van uitgaan dat er ooit wel eens een virus (nee, malware, virussen bestaan niet meer) onopgemerkt zal blijven voor de antivirusbeveiliging. Daarom moet je je ook op andere vlakken beschermen en daar heb je nog wat meer voor nodig, namelijk:
- een firewall (Persoonlijk vind ik Comodo de beste)
- een product dat al je toepassingen up 2 date houdt (zoals Secunia PSI)
- een goede backup-oplossing (persoonlijk heb ik er al veel uitvoerig getest en bijna allemaal wel eens ergens op zien vastlopen, behalve Acronis True Image Home).

Of je kan het voor jezelf nog veiliger maken en kiezen voor een linux-distributie. Daar geldt het volgende:

- Geen antivirusbeveiliging nodig. linux = open source en volgt dus het 'many eyes on the code'-principe, er is helemaal geen plek om malware te verstoppen.
- Firewall? Die in de diverse distributies standaard in.
- Alles up 2 date houden? Gebeurt ook standaard!
- Dus het enige wat je bij een linuxdistro nog moet doen om jezelf te beveiligen is voorzien in een goede backup-oplossing.