Één wifi in huis. Meerdere gebruikers. Welke gevaren kleven daar aan?

Een wifi abonnement, één wachtwoord opgeslagen op telefoons en computers van huisgenoten. Welke gevaren kleven daar aan en hoe kun je die gevaren ondervangen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Exact dezelfde gevaren als geen wifi en alles bedraad doen of geen netwerk en alles op dezelfde PC doen. Of je moet het als een probleem zien dat je huisgenoot de netwerksleutel aan de buurjongen kan geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je beter kan doen is even met je huisgenoten overleggen wat je wel of niet wil op jouw(?) abonnement wil.

Antwoorden (2)

Snelheid wordt verdeeld over het aantal gebruikers.dus als iedereen tegelijk online is kan het zijn dat je bv geen streaming video kunt kijken.
Als 1 van de gebruikers de illegaliteit inschiet,hacken,Illegale plaatsjes of films van kinderen,etc komt in eerste instantie probleem terecht bij hoofdgebruiker.
M.i. Moet je laatste probleem kunnen ondervangen door extra router(s) te plaatsen zodat iedereen eigen netwerksleutel heeft.weet dit niet helemaal zeker,maar er zal hier vast een reactie op komen.
Eerste probleem zou je kunnen opvangen door duurder internetabbonement met hogere snelheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tweede heeft niets met Wi-Fi of aantal routers te maken. Het enige wat je kan doen is meerdere abonnementen nemen, bijvoorbeeld ziggo(kabel)+KPN(ADSL)+Glasvezel. Meerdere routers gaan uiteindelijk namelijk toch naar 1 modem die dan voor de buitenwereld hetzelfde IP-adres is. Overigens als 1 persoon iets illegaals doet en er komt een inval zullen alle devices gecontroleerd worden en zal de huisbewoner met illegale content vanzelf boven komen drijven, of deze moet extreem goed zijn sporen kunnen wissen op het apparaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt dus meerdere modems nodig ipv routers, Lastig begrip voor velen omdat tegenwoordig alles geleverd door een provider een modem-router is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfde IP adres ja, zelfde mac adres nee...je kunt achteraf nog prima achterhalen wie stoute dingen heeft gedaan...
Welke gevaren kleven daar aan?

Nou ik ga er van uit dat je huisgenoten allemaal te vertrouwen zijn en dan kleven daar niet meer gevaren aan dan om het even welk ander draadloos netwerk oftewel: zorg voor een goede beveiliging: WPÄ2, macfiltering en géén verberging van de SSID.

Maar als je je huisgenoten niet vertrouwd kleven daar veel gevaren aan want dan kunnen zij (en iedereen die over het wachtwoord beschikt) al je draadloze netwerkverkeer meevolgen. Banktransacties en vertrouwelijk mailverkeer kunnen dan zo worden opgevangen door huisgenoten met de juiste kennis van zaken.

Dus als je vertrouwelijke zaken uitvoert, doe dit dan via een kabel waarmee je even je pc en netwerkswitch/-router verbindt.

Wat je ook kan doen is wanneer je vertrouwelijke zaken wil afhandelen dit doen op een moment dat er niemand anders het netwerk nodig heeft en dan voor alle zekerheid de netwerksleutel even veranderen in eentje die alleen jij kent, dan kunnen de andere gebruikers de netwerkpakketjes niet meer ontcijferen. Nadat je klaar bent stel je de originele sleutel weer in.