Is mijn Windows XP computer na 8 april goed beveiligd als ik Avast installer?

Ik heb een netbookje met windows xp. Nu lees ik dat de automatische beveiligings-updates na 8 april ophouden en dat dit voor internetbankieren etc. heel gevaarlijk is.
In een artikel las ik over het beveiligingsprogramma Avast, met ook een fincanciële safewall. Wie heeft hier ervaring mee? Is dit aan te bevelen en kan ik dan ook na 8 april veilig internetbankieren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga even na of je Linux op je netbook kan zetten. (zet anders even het merk/type hier neer). Vaak willen zwaardere/nieuwere Windows er niet op draaien, maar Linux wil vaak wel. Linux is voor veel mensen een uitweg die niet willen/kunnen naar een nieuwere windows versie.
De meeste linux-distro's zijn gratis. Mint/Ubuntu is aan te raden. http://www.ubuntu.com/
http://www.linuxmint.com/ Je kan met linux niet (al) de programma's draaien die je met windows kan draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://help.ubuntu.com/community/EeePC
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook Eee pc's zijn er in verschillende soorten, heb je nog een subtype
In deze vorm:
10xx XXX
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=63416.0
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door jouw vraag kwam ik op deze: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/banken-beleid-klanten-straks-xp.494167 Afgezien van veilig/niet veilig is de grotere vraag gedekt/niet gedekt. Met XP zal je dus niet gedekt worden door de banken en dat is nog vervelender dan slachtoffer worden en gewoon je geld terugkrijgen.

Het beste antwoord

Nee, een antivirusscanner is niet voldoende om gaten in Windows XP te dichten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wil je XP koste wat het kost toch blijven gebruiken, neem dan op zijn minst een aantal voorzorgsmaatregelen.
- Zorg er eerst en vooral voor dat je Windows op 8 april helemaal bijgewerkt is. Installeer zeker de allerlaatste update.
- Vertrouw niet op Internet Explorer. De recentste versie werkt al niet op XP en zonder regelmatige updates wordt de browser helemaal onveilig. Goede alternatieven als Mozilla Firefox en Google Chrome blijven wel ondersteund. Wat ze een stuk veiliger maakt, en bovendien zijn ze gratis. Vergeet niet de nieuwe browser als standaard in te stellen.
- Indien je Microsoft Office gebruikt, kijk dan zeker na dat je ook hiervoor de recentste patches hebt geïnstalleerd. Oudere versies van Office voeren dingen als Flashcode uit zonder bevestiging te vragen, dus open met een gedateerde versie alleen documenten van bronnen die je vertrouwt.
- Ga na welke software geïnstalleerd is. Verouderde programma’s houden een beveiligingsrisico in, dus verwijder de dingen die je niet meer gebruikt. Een grote schoonmaak van je XP-toestel ter voorbereiding van 8 april is een goed idee.
- Zorg ervoor dat je browser zo weinig mogelijk automatisch opent en verwijder verouderde extensies (plug-ins). Zo moet je altijd zelf toestemming geven alvorens je een mogelijk gevaarlijk bestand opent. Schakel de functie Klik hier om af te spelen voor Flash in. Een klein beetje extra moeite maakt browsen een heel stuk veiliger.
- Verwijder Java tenzij je het echt nodig hebt.
- Ga na of er een degelijke firewall en een goed antiviruspakket op je pc staat. Het is nu belangrijker dan ooit om beide up-to-date te houden.
- Verbind alleen met het internet via je thuisnetwerk, bij voorkeur via een NAT-router met ingebouwde firewall. Online gaan op publieke wifi-hotspots is een slecht idee.

Toegevoegd na 29 minuten:
Cybercriminelen houden lekken in Windows XP vast tot de ondersteuning in april 2014 stopt.
De gemiddelde prijs voor een Windows XP-lek is momenteel 50.000 tot 150.000 dollar. In april zal deze prijs waarschijnlijk omhoog schieten omdat de kwetsbaarheden meer waard zullen zijn.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb Firefox al geïnstalleerd en die gebruik ik altijd met internetbankieren. Is het dan wel veilig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, in principe kan je niks meer doen om XP veilig te houden, behalve dan de netwerkstekker eruit trekken en hem als veredelde typemachine gebruiken.
SimonV
10 jaar geleden
Nee, dat is nog lang niet veilig. Je kunt proberen de kans op inbraak te verminderen door Firefox te gebruiken, maar er zullen straks genoeg ramen open blijven staan waardoor ingebroken kan worden.
Bovendien is de kans klein(er) dat een bank je bij phishing iets vergoedt als je Windows XP straks nog gebruikt.
Thecis
10 jaar geleden
Daarom geeft SimonV ook een aantal voorzorgsmaatregelen voor als Iris XP echt wil blijven gebruiken. Lijkt me dan toch duidelijk... Overigens is zonder netwerkkabel de computer nog steeds niet veilig. Het moet dan een volledige stand-alone zijn in alle facetten.
Dus ook geen wifi, geen USB sticks, geen telefoons er op aansluiten, geen nieuwe programma's, etc, etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus ook als ik niet op deze pc internetbankier loop ik risico's?
SimonV
10 jaar geleden
Voor internetbankieren, zie ook:
http://www.veiligbankieren.nl/nl/nieuws/8-april-2014_einde-ondersteuning-windows-xp_wat-betekent-dat_.html Ja, als je pc verbonden is met internet, loop je risico's. Zonder verbinding kun je Windows XP nog prima gebruiken voor spelletjes, teksten schrijven, etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Thecis. Geen nieuwe programma's?? Hoezo niet? Alsof een legitiem programma Windows XP gaat platleggen na 9 april als het de kans krijgt. USB sticks/telefoons kan je er ook gewoon op blijven gebruiken, het ergste wat kan gebeuren is dat Windows XP dan met iets besmet raakt wat waarschijnlijk toch alleen alarmerend is als je .... een internetverbinding zou hebben. Misschien moet je even een scenario verzinnen zodat ik inzie waarom je geen aansluitbaar medium op een offline XP-machine aan zou kunnen sluiten. (de enige die ik kan bedenken is ontzettend vergezocht en daardoor dus gelijk al onwaarschijnlijk).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Windows XP is aan het einde van de ondersteuning vogelvrij en daarmee niet meer veilig. Alle "ja, maar" ten spijt. Het is echt over en uit voor XP !!!!!! Het enige alternatief is het installeren van een modern besturingssysteem. Er zijn linux varianten die op een oude machine prima draaien en gewoon veilig zijn, maar het kost wat tijd voor je dar als (ex-)windowsgebruiker goed mee overweg kan. Wil je dat niet investeren, dan zul je aan een nieuwe computer moeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een netbook SNSV (Eee PC).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ASUS je leest op zijn kop :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://help.ubuntu.com/community/EeePC
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/banken-beleid-klanten-straks-xp.494167
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben nogal een digibeet, zal er iemand bij moeten halen.
Dank voor al jullie adviezen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Iris: heb je geen andere mogelijkheid voor internetbankieren? Internetbankieren is in mijn ogen wel het laatste wat je nog moet willen doen met een Windows XP apparaat als de ondersteuning is afgelopen. Als je geen geld hebt voor een nieuwe PC of laptop, zou ik inderdaad Linux erop zetten of eens rondvragen in m'n omgeving of iemand nog een laptopje met Windows 7 of zo in de kast heeft liggen. Met de snelheid waarmee onder meer tablets het gebruik van de laptop voor veel mensen vervangen, zal het je verbazen hoeveel mensen een nog goed werkende laptop hebben liggen en er niets mee doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lies12: Ik kan wel een nieuwe laptop of tablet kopen (ga ik denk ik ook doen), maar het gaat me om al het gedoe: alles overzetten, installeren, etc. Dat kan ik allemaal niet zelf, dus moet ik er iemand voor vragen. en daar heb ik helemaal geen zin in, alleen omdat microsoft mijn prima werkende netbookje niet meer wil beveiligen. Daar baal ik van! Voortaan geen Windows meer, dat weet ik zeker!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windows XP uitgebracht in 2001: in Q1 2014 nog steeds support
OSX 10.5 uitgebracht in 2007: geen support
Ubuntu support versies na +/- 2/3 jaar niet meer (LTS buiten beschouwing gelaten) Kan je je voorstellen dat een stuk software na 13 jaar niet meer mee kan, dat het gaten dichten meer tijd in beslag neemt dan dat het oplevert? Ik denk dat XP het langst ondersteunde consumenten OS ooit is. De datum van het beëindigen ondersteunen van het OS was al bekend bij de aankoop van je netbook en waarschijnlijk nog een keer of twee opgeschoven. Je netbook kan nog prima verder met Linux(Ubuntu) of wellicht Windows 7 Starter. "Voortaan geen Windows meer, dat weet ik zeker!"
Des te meer reden om nu even te kijken of je met behulp van een handig neefje/buurman/whatever een Linux versie op je eee PC kan krijgen, als je weinig doet met je laptop behalve surfen/mailen is Linux net zo makkelijk als Windows. Als je toch een nieuw apparaat gaat halen is wellicht een chromebook wat.