Voor een gemiddelde internetter zonder uitgebreide ict kenners is dat niet mogelijk zonder jouw toestemming. Een vrij gemiddelde hacker zou echter met een aantal simpele trucs al wel op jouw computer kunnen komen, zeker als je makkelijke wachtwoorden gebruikt.

Dit is een van de redenen waarom het beschermen van een draadloos netwerk met een wachtwoord bijna standaard is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt er vanaf hoe ver die persoon van je huis af zit. Als hij de toegang tot je WLAN weet (dus hij heeft je code) dan kan ie op je WiFi. Dus als het je buurman is, dan lukt dat wel. Als ie aan de andere kant van de stad zit lukt dat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer die persoon zich binnen het bereik van jouw (modem)router bevindt, kan hij/zij met de combinatie van jouw SSID en WPA op jouw draadloos netwerk komen.
Nu zal iemand niet snel de beschikking hebben over jouw SSID en WPA, maar als je zekerheid wilt hebben, kan je zelf de SSID en WPA aanpassen door in te loggen op jouw (modem)router.

Het IP-adres van jouw (modem)router vindt je op het apparaat zelf.
Typ deze in de adresbalk van je browser en je komt op de inlogpagina van je (modem)router.
Hier kan je, doorgaans onder het kopje 'WLAN', de huidige SSID en WPA verwijderen en er vervolgens je eigen bedenksel invoeren.
Vervolgens klik je op 'toepassen' of 'apply'.
Houdt er dan wel rekening mee dat je dan met alle draadloze apparaten opnieuw zult moeten inloggen op je WiFi; ditmaal met de gewijzigde SSID en WPA.

Mocht je het IP-adres van je (modem)router niet kunnen vinden of niet hierop kunnen inloggen, kijk dan even op de website van je provider. Volgens mij heeft iedere provider wel een instructie voor het wijzigen van de SSID en WPA op de website staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als iemand de sleutel van je draadloze netwerk heeft en de persoon bevindt zich binnen het bereik van het draadloze netwerk dan kan deze zich aanmelden bij het draadloze netwerk. Dit kan niet als je macfiltering hebt ingeschakeld en de persoon niet weet hoe dit te omzeilen is, maar hou er rekening mee dat de persoon dan wel al het netwerkverkeer kan onderscheppen en kan ontsleutelen. Al de (gevoelige) mails die je ophaalt en verstuurt en al het internetverkeer kan dan gewoon door deze 'iemand' worden ingekeken.

Heb je geen macfiltering ingeschakeld of weet de persoon hoe dit te omzeilen is, is het natuurlijk veel erger. Want dan bevindt zijn pc zich in hetzelfde netwerk dan de jouwe. En dan is het voldoende dat deze persoon weet dat alle schijfstations in windows standaard verborgen gedeeld staan (ja, dat is in feite schandalig van Microsoft).

Dus als deze persoon in de adresbalk van zijn explorer intikt: jouwipadres\C$ dan heeft ie volledige toegang tot je C-schijf. En jou ipadres zal heel makkelijk te achterhalen zijn voor hem. (al is dat maar door even de meest waarschijnlijke mogelijkheden te pingen).

Heb je heel veel pech dan gebruikt de persoon geen windows en dan is het nog makkelijker voor hem. Andere besturingssystemen zoals linuxdistro's houden namelijk geen rekening met het feit dat C$ ipv C: betekent dat de schijf verborgen is (net zoals windows omgekeerd niet weet dat een bestand dat met een . (punt) begint eigenlijk een verbogen bestand is). De persoon zal dus gewoon al je schijven kunnen zien als deze je ipadres aan een linuxverkenner geeft met de vraag deze te openen als een windowsnetwerk. Denk je deze persoon dus te slim af te zijn door je persoonlijke data op een Z-partitie te zetten (en te hopen dat de inbreker het lang voor Z$ zal hebben opgegeven) dan ben je mis, een linuxgebruiker krijgt dan gewoon C$ en Z$ te zien.

Kortom: mogelijkheden genoeg om in te breken in een computernetwerk en haar computers. Zorg dus zeker voor een goede beveiliging en geef aan niemand je netwerksleutel! Maak gebruik van ijzersterke wachtwoorden (vooral lange, het feit dat daar welke tekentjes dan ook in moeten zitten is al lang achterhaald zolang ze maar niet in het woordenboek staan) en een ijzersterke versleuteling (dus geen WEP maar WPA2!)

Toegevoegd na 2 minuten:
Hou er wel rekening mee dat zelfs met een ijzersterk wachtwoord deze 'iemand' altijd aan social engineering kan doen. Daarom is het verstandig je wachtwoorden regelmatig te veranderen. Of gebruik alternatieven.