PC geinfecteerd met Cryptolocker. Wat te doen?

Ik heb gisternacht een soort virus opgelopen op mijn PC en ken er niet van afkomen. Iemand enig idee hoe dit probleem op te lossen?

Terwijl ik gisteravond op Facebook, Candy Crush Saga aan het spelen was, viel in een keer (vanuit het niks) dat scherm weg en was ik weer op mijn bureaublad. Alleen was ook mijn bureaublad ook anders. Van een mooie foto veranderde deze in een zwarte achtergrond, met de tekst: All your files have been encrypted - daaronder een soort logo - en dan weer de tekst: Cryptolocker (zie foto). Er kwam vervolgens ook een scherm naar voren (is momenteel weg) waarin een z.g. uitleg stond en dat ik 24 uur heb om de boel te "de-encrypten" voor het bedrag van 300 euro. Natuurlijk doe ik dit niet, maar de klok loopt door en op Google had ik al gevonden dat het hier om een smerige truc gaat die wel meer dan 300 euro kost en wanneer je het betaald, er gewoon niks gebeurd. Ik heb nog tot ca. 23:00 uur vanavond en hoop voor die tijd het probleem op te lossen. Malwarebytes heb ik al gedaan en heeft het probleem niet opgelost. Norton heeft het virus zelfs niet aan zien komen, dus alle goeie hulp is welkom. Heb voor de zekerheid maar wel de netwerkkabel los getrokken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heb ook via Google iets gelezen over het gebruik van Spyhunter, maar ook dat werkte niet omdat die ook betaling willen. Tevens werder er allemaal andere programma's geinstalleerd, die een rommeltje maakten. Heb deze programma's dus weer weg gegooid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
SimonV
10 jaar geleden
Heb je dit al geprobeerd? http://guides.yoosecurity.com/remove-cryptolocker-virus/

Antwoorden (2)

Als uw computer besmet is met de CryptoLocker, lees ook de volgende uitstekende handleiding: CryptoLocker information guide van Bleeping Computer. Hierin staat in detail beschreven wat u kunt doen. Een van de belangrijkste dingen waar u meteen mee moet beginnen is het uitschakelen van uw WIFI en internetverbindingen. U moet de communicatie stoppen tussen de CryptoLocker en de remote server waarmee CryptoLocker communiceert. Hiermee zal ook de verdere versleuteling van uw bestanden stoppen. Het kost tijd om alle bestanden te versleutelen, misschien heeft u geluk. Dus, installeer HitmanPro met de Kickstart module, lees/print de info guide en schakel uw internetverbinding uit.
Zie verder:http://computeropschonen.com/2013/11/cryptolocker/
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wel raar is, is dat al mijn files nog steeds zichtbaar zijn, werken en niet "encrypted"
superprogramma wat ik gebruik heet combofix.
heeft me meerdere malen uit diepe sh*t gehaald.
let wel op dat je het niet zomaar ergens download.
goede versie staat op:
http://www.bleepingcomputer.com/download/combofix/

de download op het bureaublad zetten.
virusscanner tijdelijk uitschakelen ( kan nml. conflicten opleveren)
progr. starten.
is volledig automatisch nu.niet stopzetten.
duurt ongeveer 10 tot 30 min. afhankelijk van problemen.
als hij klaar is geeft hij een logbestand waarin de problemen stonden.
echt topprogramma.
heeft me van oa BSOD en ukash-virus afgeholpen.
laat even horen hoe het gegaan is.

indien je andere dingen probeert,let zeker op dat sommige cleaners eerder problemen en spyware opleveren dan dat het dit verhelpt.
zeker diegene die zeggen,150 problemen of zo gedetecteerd,gebruik blabla om op te lossen.
succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Werkt momenteel niet op Windows 8.1