Ik heb het even voor je nagevraagd bij de deskundigen van de belastingdienst. Dit is hun antwoord:

mijnoverheid.nl en mijn.overheid.nl zijn legitieme sites van de overheid. Ik ken de inhoud van de betreffende emails niet, maar vanuit het Persoonlijk Domein voor Ondernemers worden ook emails naar ondernemers gestuurd met de melding dat ze aangifte moeten doen en dat dat kan via de website. Dat gebeurt wel zonder link, maar met een tekstuele verwijzing. (zie onderstaand voorbeeld)

Geachte heer/mevrouw,

U moet uw aangifte omzetbelasting voor het aangiftenummer over indienen.

U kunt uw aangifte omzetbelasting op de volgende manieren digitaal indienen:
- via de internetsite van de Belastingdienst. Klik op de knop 'Inloggen ondernemers' (in de rechterkolom) om de aangifte omzetbelasting in te vullen en te verzenden.
- met aangifte- of administratiesoftware. U kunt dit zelf doen of u kunt dit laten verzorgen door uw belastingconsulent.

Dus: wanneer je e-mail linkjes bevat, dan zou het waarschijnlijk om een fishing-mail gaan. Zoniet dan lijkt het betrouwbaar.

Andere antwoorden (2)

Mijnoverheid.nl is een officiële site waar je kunt inloggen met je Dig-id en waar je persoonlijke informatie betreffende overheidszaken kunt lezen.
10 jaar geleden
Het is heel verstandig om bij ieder bericht na te gaan of het een phishingbericht is. Ik kan niet beoordelen of de berichten die jij nu hebt ontvangen, phishingberichten zijn.

De website www.mijnoverheid.nl is overigens een bestaande site, die bedoeld is om de dienstverlening van de overheid aan de burger makkelijker te maken en ook de werkzaamheden voor de overheidsorganisaties, zoals bijvoorbeeld de Belastingdienst, te vereenvoudigen. Ook is het de bedoeling kosten te besparen door minder papier te gebruiken. Een burger die gebruik wil maken van de website, moet beschikken over een DigiD, een digitaal identiteitsbewijs.

Op de site www.overheid.nl staat onder meer deze tekst:

"Uw persoonlijke website voor overheidszaken

MijnOverheid is uw persoonlijke website voor overheidszaken. U kunt hier zien hoe u bent geregistreerd bij de overheid, berichten van de overheid ontvangen en overzicht houden over uw zaken met de overheid."

en deze tekst:

"Berichtenbox

De Berichtenbox is uw eigen, beveiligde postbus voor berichten van de overheid. De Berichtenbox is het elektronische alternatief voor de huidige papieren post."

Op deze site https://mijn.overheid.nl/help/extra/voor/berichtenbox staat over de Berichtenbox:

"Berichtenbox

Zaken afhandelen met de overheid betekent vaak dat er persoonlijke correspondentie wordt uitgewisseld. Denkt u aan de belastingaanslag, een beschikking voor de kinderbijslag of een herinnering voor het verlengen van uw paspoort. Tot nu toe gebeurt dat meestal via de papieren post.

De Berichtenbox is uw persoonlijke postbus voor elektronische berichten van de overheid: gebruiksvriendelijk, snel, veilig en milieuvriendelijk. U bepaalt zelf van welke overheidsorganisaties u berichten wilt ontvangen en ontvangt deze berichten dan niet meer per papieren post. Van de Belastingdienst ontvangt u uw berichten echter zowel via de Berichtenbox als gewoon per post. Per email krijgt u een melding dat er een nieuw bericht is.

Het aantal overheidsorganisaties waarvan u berichten via de Berichtenbox kunt ontvangen, zal de komende jaren flink groeien."

Een burger ontvangt dus per e-mail een melding, als er een nieuw bericht in de Berichtenbox is. Het is mogelijk, dat jij nu zo'n bericht(en) hebt ontvangen. Wees echter steeds voorzichtig met het openen van (alle) berichten en gebruik alleen de site en DigiD om persoonlijke informatie door te geven. Blijf ook dan altijd alert.