'Ieder laagste bod leidt tot een definitieve (koop)overeenkomst tussen de bieder'. Wat betekent dit?

'Ieder laagste bod leidt tot een definitieve (koop)overeenkomst tussen de bieder.' Dit staat op veel veilingsites, maar wat houdt dit precies in? Wil het zeggen dat als ik het laagste bod heb uitgebracht ik dan het product krijgt? Of dat ik het product moet betalen als ik het laagste bod heb uitgebracht, maar de hoogste bieder het krijgt? Ik vind het een beetje vaag. Kan iemand meer uitleg geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.thuisvergelijken.nl/ervaringen/NLBieder/

Antwoorden (2)

Dat betekent dat degene die na sluiting van de tijd dat er geboden kan worden het laagste bod gegeven heeft verplicht is om het artikel te kopen. Je kunt er dan niet meer onderuit. Dus je moet goed bedenken of het werkelijk iets is wat jij wilt hebben. Feitelijk hetzelfde als koopjes in een kledingwinkel. Je wordt dan verleid om iets mee te nemen omdat het zo weinig kost. Maar als het je helemaal niet past of niet blijkt te staan dan heb je er niets aan, want je kunt het niet meer retourneren.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal waar, de bieder die het laagst heeft geboden is gewoon verplicht de aanbieding te kopen.
SimonV
10 jaar geleden
Ik snap het eerlijk gezegd niet: er zijn drie biedingen
€ 10,- en € 20,- en € 30,-
Degene die € 10,- geboden heeft is verplicht het artikel te kopen?
Ik dacht altijd dat de hoogste bieder moest kopen.
Amadea
10 jaar geleden
Bij een gewone veiling is het zo dat degene die het hoogste biedt het gewilde artikel mag kopen. Maar een website die aangeeft dat ieder laagste bod tot een definitieve koopovereenkomst leidt die werkt andersom. Daar wordt afgedongen.
SimonV
10 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg! Is volslagen nieuw voor mij...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe werkt het in de praktijk? Bod staat op 100 euro, ik kan vrij bieden? Of kan ik alleen maar naar vastgezette verlagingen? 95 euro bijv.?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik log in met een vriend en binnen 3 tellen hebben we de bieding op zijn laagst? Of mag ik maar x-maal bieden?
Dat is vaak een onderdeel van de voorwaarden op veilingsites inderdaad, op www.alleveilingsites.nl waarschuwen ze daarvoor; dat als je geboden hebt, je je bod niet meer in kan trekken en als dat bod dan toevallig het 'laagste' (hoogste) bod is ben je dus verplicht het item te kopen.