Waar kun je een bank scam aangeven?

Ik kreeg een SCAM mail over de ING bank. Ik weet voor 99% zeker dat deze mail niet echt van ING komt dus ik wil dit graag bij ING melden. Maar ik weet niet waar en info@ing.nl duurt te lang (2 werkdagen).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Maak er maar 100% van - een bank zal niet uit zichzelf mailen, zonder dat je zelf eerst contact hebt opgenomen, of tenzij een bank bankafschriften via email doet. Maar zelfs dat betwijfel ik, want dat is niet verstandig.
Je geeft aan dat je 't snel wilt doorgeven. Snelheid is niet echt van belang in dezen: zulke phishing emailtjes gebeuren zeer massaal. Iets van 99% wordt trouwens wel uitgefilterd in spamfilters - dat wil zeggen dat er zo'n 100x zoveel van zulke emailtjes méér worden verstuurd dan dat jij ontvangt (ruwe schattingen/gemiddelden). Je kunt hooguit proberen de eerste te willen zijn die het betreffende type emailtje aan de bank doorgeeft.

Snelheid is dus niet zoveel van belang, omdat de banken overspoeld worden met zulke meldingen. Voor zo'n bank is zo'n melding niks nieuws - ook niet als 't om een nieuwer phisher gaat. Wat resulteert zijn slechts algemene adviezen op de website van de bank.

Pas als het emailsysteem veranderd (bijv. zodanig dat afzenders onmogelijk nog anoniem kunnen emailen), zal phishing voor 99,99% kunnen verdwijnen. Niet 100%, want er zijn altijd wel katvangers te vinden.
Maar als jij die katvanger niet kent, en je krijgt een mailtje over een bank van zo een iemand, dan is dat zelfs voor computerleken verreweg meestal wel duidelijk dat 't niet in de haak is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als je dan toch wilt bellen: pak dan 't goedkopere alternatief voor 't al genoemde 0900-0933: 020-5611619.

Toegevoegd na 41 minuten:
Het phishing-mailtje per email (of contactformulier via hun website) doorgeven is trouwens wel 'gratis' voor jouw.
Even tijd, stroomkosten, doorberekende kosten en dergelijke daargelaten - want 't kost de bank wel degelijk geld om jouw email af te handelen: en als emailen een grote vlucht neemt in dezen, zullen ze daar ook gewoon per incident geld voor gaan rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

even telefonisch doen 0900 0933
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet phising...

Even bellen zeker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo snel mogelijk bellen met de klantenservice. En zorg dat je het mailtje doorstuurt, zodat zij kunnen zien waarvan het komt. Zorg er ook voor dat je rekening goed beschermt is.