Waarom zoekt explorer.exe toegang tot internet?

Mijn Firewall geeft aan dat de applicatie explorer.exe verbinding met internet zoekt: wat heef ie daar te zoeken?
Wanneer ik explorer.exe uit het applicaties-lijstje verwijder, zet Windows het daar ongevraagd weer terug met vooringestelde optie: 'allow access without asking'!
Wat gebeurt er als ik daar 'deny access' van maak?

Toegevoegd na 18 uur:
Sorry voor gehannes met inloggegevens.
En dank voor jullie antwoorden, maar toch: waarom wil ie uit zichzelf bij voorbaat internet op?
Als het is voor de tijd: vorige versies van Windows
liepen ook op tijd, zonder verbinding.

Naast explorer exe (Toepassing Verkenner Windows) staat Explorer (Windows Explorer Command - explorer) Wat is dat dan? Een snelkoppeling daarvan opent de Verkenner zonder gezeur om internetverbinding...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Misschien omdat je tijd automatisch synchroniseert met internet? Of misschien heb je een virus op je computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

heel windows bestaat uit explore

Toegevoegd na 17 seconden:
zonder explore geen windows
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vorige antwoorden geven het al aan, explorer.exe is de kern van je windows verkenner en internet explorer. Als je die uitzet doet vrijwel niets in windows het meer.

Er zijn heel veel redenen waarom de spullen van Microsoft het internet op gaan. Als je windows explorer opstart, dan gaat ie direct naar het internel tenzij je als startpagina een blanco scherm hebt gekozen.

Als je het zaakje niet vertrouwt, installeer dan een andere browser zoals Firefox. Er zijn handleidingen op internet te vinden om de Microsoft browser te verwijderen, maar probeer dat alleen als je voldoende technische ervaring en een goede back-up hebt. :-)

Toegevoegd na 3 dagen:
Overigens gaat explorer ook op zoek naar evenuele andere computers, printers etc. in jouw eigen netwerk. Je firewall geeft misschien ook daar ten onrechte een waarschuwing voor af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom precies weet ik niet, maar je internet explorer zit ook in je gewone explorer. Tik maar eens in de adres balk een URL in, dus daar waar nu: C:\Mijn Documenten (of zoiets) staat: http://www.goeievraag.nl en zie wat er gebeurd...