ik ben gehacked, hoe ontdek ik spyware?

Hallo, Ik kwam er onlangs achter dat mijn facebook account en gmail al maanden meegelezen word door mijn ex. Hij ontkent dit, maar ik heb lijsten waar in staat via welk IP adres en met welk apparaat is ingelogd. Er is zelfs vanuit zijn vakantie in het buitenland ingelogd met zijn toestel. Is dit te ontkennen denken jullie? En hoe zou hij dit gedaan kunnen hebben? Mijn wachtwoorden had ik allemaal al veranderd. Misschien word whats app ook wel afgelezen.
Maar mijn vraag is hoe ontdek ik spyware op mijn laptop? Ik heb hem net een paar maanden en mijn ex heeft er een virus scanner op gezet (Avira) maar ik las ergens dat als je er eerst spyware op zet en dan pas Avira dat hij dit niet scant. Maar ik weet dus niet of het erop staat en hoe snel dit geinstalleerd kan worden. Ik ben er nl gewoon bij geweest en heb hem niet langer dan een paar minuten alleen gelaten.
Verder heb ik nu alles dubbel beveiligd en laat niemand meer op mijn WIFI maar het houd me toch bezig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Windows opnieuw installeren en daarna je wachtwoord veranderen van de alle locaties waar je geen meelezers wilt zou moeten werken.

Toegevoegd na 11 uur:
terugzetten naar fabriekinstellingen: http://goo.gl/dL0mJr

maak wel eerst backups!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat is wel erg drastisch, moet je ook mog eens opletten dat je van al je data backups maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon in het configuratiescherm bij gebruikers je oude wachtwoord invoeren en een nieuwe maken.
Neem een wachtwoord als een (geboorte)naam met een geboortedatum of jaar ervoor of erachter(bijvoorbeeld: 4 augustus 1965 met een geboortenaaam. Voorbeeld " 481965Johanna" dat raden ze nooit). En zo doe je dat ook met je facebook.
Waarschijnlijk heeft hij gewoon je wachtwoord geraden of een wachtwoord van een e-mail account opgevraagd via een beveiligingsvraag waar hij het antwoord op wist. (Indien hij schuldig is uiteraard). Vaak staan in een e-mail account ook al je andere wachtwoorden of zijn ze te veranderen via het e-mailadres.

Je doet er goed aan om een lijstje van al je accounts te maken en deze systematisch van een ander wachtwoord te voorzien.

Een goed wachtwoord kies je door hoofdletters en cijfers te gebruiken zonder logische combinaties. Be9sehegW (Bas eet 9raag spruitjes en heeft een goed Wachtwoord).

Bijlage:
Easy-to-use Password Manager

Toegevoegd na 21 minuten:
Scannen doe je met software. Ik heb zelf een goede ervaring met Malwarebytes. Maargoed... Er zijn er tientallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou je pc met verschillende programma's moeten scannen om te ontdekken of er inderdaad spyware opstaat: malware die door het ene programma niet wordt gevonden, komt vaak wel tevoorschijn als je de computer nog eens met een ander programma scant.

In jouw geval lijkt het me verstandig om je pc eens te scannen met Hitman Pro:
http://www.surfright.nl/nl/hitmanpro
Dat is een betaald programma, dat je de eerste 30 dagen gratis kunt proberen. Het bestaat uit een combinatie van verschillende malwarescanners: Ad-Aware SE Personal, Spybot Search and Destroy, Spy Sweeper, Spyware Doctor, CWShredder, SpywareBlaster, Software JScript Patch, Digital Security, Flash Player security update, WMF Security Update, Spyware Block List, NOD32 Anti virus, Sysclean Package en SuperDAT VirusScan.

Zet malware die het programma ontdekt altijd in quarantaine (of: in de viruskluis) zodat je het later eventueel kunt terugzetten als het toch geen virus blijkt te zijn. Verder zou je je pc ook nog kunnen scannen met (het gratis) Malwarebytes: http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html

Ontdekken van spyware is één ding, maar belangrijker is nog dat de malware volledig wordt verwijderd, zonder 'nuttige bestanden' onklaar te maken. Wil je 100% zekerheid dat er geen malware meer op je pc voorkomt, dan zul je windows opnieuw moeten installeren.
Pieter2011
10 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
Nog een paar aanvullingen:
Mogelijk is er een keylogger op je pc geïnstalleerd. Met zo'n programma kan iedere handeling die jij op jouw pc uitvoert worden vastgelegd. Dergelijke malware is lastig op te sporen, ook door de malwarescanners die ik in mijn antwoord noem. Op een computerforum kun je gratis hulp krijgen van specialisten. Hier vind je mogelijk ook nog nuttige tips: http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/software/achterhalen-keylogger-pc-geinstalleerd.23791
Tot slot: zorg altijd dat je goede back-up hebt van alle documenten en andere bestanden die op je pc staan!
Pieter2011
10 jaar geleden
Met dit programma, dat je alleen vandaag gratis kunt downloaden, kun je keyloggers opsporen en deactiveren: http://www.bitsdujour.com/