In hoeverre moet je van de wet wachtwoorden beveiligen op servers?

Ik weet dat het gebruikelijk is om wachtwoorden van gebruikers in databases te coderen, dmv hashen bijvoorbeeld, maar in hoeverre is met verplicht de wachtwoorden van gebruikers van websites te beveiligen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In de Wet Bescherming Persoonsgegevens is de beveiliging van gegevens geregeld in artikel 13.
Daarin staat dat je passende maatregelen moet nemen om persoonsgegevens te beveiligen en dat je daarbij rekening moet houden met de stand van de techniek en de risico's die de gegevens met zich mee brengen. Hoe groter het risico, hoe strenger de beveiliging.

Het is dus wettelijk verplicht om persoonsgegevens te beveiligen, maar hoe je dat moet doen zegt de wet niet. Dat kan ook niet omdat hackers en beveiligers steeds slimmer worden en er steeds nieuwe manieren verzonnen worden om te hacken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal correct. Boetes lopen al snel op naar 3.500,-€