Ik gebruik draadloos internet in een studentenwoning, kunnen anderen zien op welke pagina's ik surf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Pieter2011
11 jaar geleden
Het beste kun je zelf even checken of het draadloos netwerk goed beveiligd is:
http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/veilig-online/veilig-online-thuis/extra/draadloos-netwerk-beveiligen/
en hetzelfde verhaal in andere woorden:
http://www.personalcomputercare.nl/computervragen/hardware/draadloos-netwerk-beveiligen.htm
Pieter2011
11 jaar geleden
Als je ook met je mobiel (android) inlogt op het internet, kun je ook Wifi Unlocker installeren om te zien of het netwerk safe is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke beveiliging heeft het netwerk?

Antwoorden (4)

Nee, de meeste routers bieden die functionaliteit niet. Is het echter zo dat je wifi via een server verbinding maakt met het internet dan bestaat de kans wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, ik maak via draadloos internet verbinding met het internet, betekend dit dat die kans er dus is? Zo ja, hoe kan ik me hiertegen beschermen? Thanks!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bij Internet Explorer gebruik [Ctrl] [shift] [P] dan open je Inprivate Browsing. Voor zo ver ik weet kan dan niemand zien welke pagina's jij bezoekt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat heb je te verbergen dan?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Porn porn porn porn ;-)
bamibal
11 jaar geleden
InPrivate zorgt er alleen voor dat er geen sporen achterblijven op de pc. Maar voor de router maakt het niets uit. Die kan gewoon zien wat je doet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bedankt Bamibal, dat wist ik niet. Weer wat geleerd.
De beheerder van de router kan dat zien. Veel routers hebben een logboekfunctie, waarin o.a. wordt bijgehouden welke pagina's worden bezocht door welk apparaat op het netwerk. Gebruikers die geen toegang hebben tot het beheer van de router, kunnen niet zien wat jij uitspookt.
bamibal
11 jaar geleden
Als je draadloos netwerk goed beveiligd is met oa. WPA-PSK2 encryptie en hiervoor gebruik je een lange sleutel (meer dan 6 karakters) dan zal dit heel lastig worden. Er zijn meerdere manieren om iemands PC af te 'luisteren'. Zo stralen beeldschermen ook uit en er zijn antennes welke zelfs beeldscherm informatie kunnen bekijken op afstand. Maar gezien je locatie en de omvang van de informatie zal men er weinig tot geen moeite voor doen om jouw surfgedrag in de gaten te houden. Tenzij je gezocht word voor zware misdrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, iedereen die op hetzelfde netwerk zit kan via tools zoals Firesheep, Wireshark etc. je data onderscheppen. Is absoluut niet lastig om te doen (zeker niet met Firesheel of FaceNifff).

Iedereen die toegang heeft tot het netwerk (andere bewoners en hun bezoek bijvoorbeeld) kunnen met deze tools je inloggegevens stelen.

De enige manier om uit te sluiten dat je gegevens in verkeerde handen vallen is via een VPN programma. Hiermee versleutel je de verbinding en is al je data beveiligd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Raad je zeker aan om onderstaande artikelen (bronnen) te lezen. Kan ook even Googlen op "veilig openbare wifi" of iets dergelijks als je zelf op onderzoek uit wil gaan.