Kan iemand je IPadres traceren op een chatap?

Ik heb een profiel, zonder foto, alleen met koosnaam op een chatap gehad ( miumeet.com) nu hoor ik dat je makkelijk een ip adres kan traceren. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, er zijn verschillende manieren om jouw identiteit te achterhalen.
Met behulp van reverse psychology bijv.

Voorbeeld1: Iemand kan jouw tijdens het gezellig gesprek bijv een link sturen om bijv foto's van hem/haar te laten zien. Als ik die persoon was dan zou ik een eigen site maken waar deze foto's te zien zijn. Als jij op mijn site komt heb ik jouw IP-adres weten te achterhalen.

Voorbeeld2: Tijdens het gezellig gesprek, kan je vol enthousiast raken waarbij je open staat om bijvoorbeeld jouw e-mail af te geven, zodat hij/zij je kan contacten zonder te hoeven wachten dat je weer is online komt op de chatroom.

Via de email kan hij/zij jouw dan een mail sturen naar een eigen gemaakte site met bijv zijn/haar foto's om zo jouw ip te ontfuntselen.

Ook kan hij/zij jouw rechtreeks een foto per mail sturen met een virus attachment eraan. Deze virus zou dan niet alleen jouw ip kunnen traceren en op sturen naar die persoon. Deze kan ook jouw computer volledig overnemen. De meeste virusscanner voorkomen deze mogelijk trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mogelijk (vaak via een bezoekersteller) om iemand ip-adres te zien.

Veel mensen zijn bang dat ze weten waar je precies woont. Dit is niet het geval. Vaak is het zo dat, bijvoorbeeld jij woont in Amsterdam Zuid en als iemand je ip-adres gaat traceren dat die op Amsterdam Noord uitkomt. Het verschilt dus best veel.

Het klopt dus inderdaad dat je iemand ip makkelijk kan traceren. Maar het is niet volledige goed. Want anders zullen wel weer nieuwe wetten komen i.v.m Privacy.

(Tip: Als je aanmeld op een website lees dan altijd de Privacybeleid).