Als ik de cookies van een website accepteer, kan deze website mijn andere surfgedrag buiten de website om dan ook registreren (mogelijkerwijs)?

Stel ik surf naar een website surf en deze vraagt om het accepteren van cookies. Als ik dan ja klik. Kan deze website mogelijkerwijs ook mijn andere surfgedrag buiten deze website om ook registreren?

Dat zou wel wat zijn. Omdat je dan mogelijk bij bijv. overheidssites dan explicit je toestemming geeft en de mogelijkheid bestaat tot data mining!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er hoeft géén toestemming gevraagd te worden voor cookies die _niet_ je surfgedrag registreren. Als er dus toestemming wordt gevraagd, gaat het (normaal gesproken bij ieder bedrijf die zijn zaakjes goed geprogrammeerd heeft) altijd om cookies die _wel_ je surfgedrag registreren.

Wat bijna alle nederlandse websites fout doen, is alleen maar een kennisgeving geven dat er zulke tracking cookies worden geplaatst en ze dan alsnog plaatsen nadat de gebruiker op de hoogte is gebracht. Totnutoe ben ik slechts één website tegengekomen die zich aan de regels houdt: de PvdD. Die vraagt of je wel of geen (tracking)cookies wilt toestaan. (Er zullen vast meer websites die zich aan de regels houden maar die ben in nog niet tegengekomen.)

"Kan deze website mogelijkerwijs ook mijn andere surfgedrag buiten deze website om ook registreren? Dat zou wel wat zijn"

Dat zou inderdaad wat zijn... Maar dit is dus al vele jaren het geval, dat je surfgedrag (zonder toestemming) wordt bijgehouden! Precies daarom is er nu (eindelijk) deze regelgeving opgesteld. Veel te laat.