Als je trojaanse paarden op je pc hebt gehad en deze zijn verwijderd is het dan veilig om je hotmail te openen (i.v.m. intypen wachtwoord ed)?

Mijn computer deed ineens raar (ik kon geen word meer openen ed.). Om een lang verhaal kort te maken, virusscan (mcafee; abonnement) erover laten lopen. Bleken er meerdere trojan horses er in te zitten. Het vreemde was dat ook ineens m'n firewall uit was. Ik kreeg hem ook niet meer aan. Andere browser gedownload (ik dacht miss speelt het internet explorer gebeuren mee). Diverse anti virusprogramma's laten scannen (spybot, anti malwarebytes, mcafee scurity scan plus etc.)
Het vreemde is dat het ene moment de firewall van mcafee (de abonnement variant) het doet en de andere keer als ik hem opstart niet.

Maar goed nu mijn vraag, na al die anti virus programma's komen er geen meldingen meer. Kan ik er nu vanuit gaan dat mijn pc 'schoon' is? Ik durfde nl nergens in te loggen omdat ik bang was dat men de wachtwoorden kon traceren oid. En dus ook geen advies via de mail vragen bij mcafee. Zou ik mijn hotmail weer kunnen gebruiken of is het nog niet veilig genoeg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Een offline scan, waarbij Windows niet wordt opgestart is misschien wel aangewezen.
Een overzicht kan je oa hier vinden :

http://www.techmixer.com/free-bootable-antivirus-rescue-cds-download-list/

http://www.squidoo.com/the-best-free-antivirus-rescue-cds

Doe jezelf een plezier en neem de documentatie van dergelijke cd grondig door.
Dergelijke cd's bevatten namelijk een aantal tools die, indien je ze ondoordacht gebruikt, je installatie onherstelbare schade kunnen en zullen berokkenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat het om Windows gaat, als ik dit zo lees.

"Het vreemde was dat ook ineens m'n firewall uit was."
Nee, dat is niet vreemd. Als je PC éénmaal besmet is, kan de malware _alles_ op die PC wat ie maar wil. Dus ook firewalls uitzetten.

Afgezien van het feit dat Microsoft _zelf_ zegt dat je een éénmaal besmet systeem nooit meer 100% kan vertrouwen, durf ik gerust te zeggen dat je Windows sowieso al niet 100% mag vertrouwen: er zitten gewoon veel te veel veiligheidsgaten in. Een probleem bij Windows is ook dat veel instellingen default zo ingesteld staan dat je systeem onnodig onveilig is (zoals de instelling dat je standaard extensies van bestanden niet ziet).
Recentelijk nog heeft een consumentenorganisatie het afgeraden om Internet Explorer (IE) te gebruiken op een Windows-machine, omdat er een lek bekend was die nog niet was opgelost. (Inmiddels is er een update beschikbaar die 't lek dicht.) Maar dit is typisch Windows/Internet Explorer: dat er steeds veiligheidsproblemen mee zijn, waardoor je Windows keer op keer besmet zou raken als je niet een goede virusscanner en een goede firewall zou hebben die ook altijd up-to-date zijn.

Enfin: Microsoft zelf zegt dus: altijd alles opnieuw installeren na een éénmaal besmette Windows-PC. Je weet nooit 100% zeker of er niet een rootkit is achtergebleven. Nu bestaan er programmaatjes die een deel van de rootkits kan detecteren, maar een rootkit blijft in principe altijd de baas en kan ook een rootkit-detector om de tuin leiden.
Rootkit detector:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897445.aspx

Wil je een veiliger systeem dan Windows, dan is een Linux-versie (bijv. Ubuntu) een veel betere keuze. Dat zal wennen zijn; je zal minder compatible zijn met anderen (die doorgaans Windows zullen hebben) en het aantal 'handige buurmannen' die je met een computerprobleem zal kunnen helpen zal dan sterk dalen. (Er zijn wel actieve forums op internet waar ze je graag helpen als je een Linux-vraag hebt.) En je hebt veel minder games tot je beschikking (je kan dan denken aan een game-console erbij). Afgezien van de bulk van de bekende games die niet voor Linux te krijgen zijn, kan je wel bijna alle soorten programma's krijgen voor Linux wat je maar nodig hebt.

Als je toch bij Windows wilt blijven, raad ik in elk geval sterk af om IE te gebruiken. Er zitten gewoon te vaak veiligheidslekken in.
Alternatieve browsers voor IE:
www.opera-usb.com
www.palemoon.org
www.srware.net
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet nooit 100% zeker als er geen malware meer op je pc is. ik zie dat je gescand heb met meerdere antivirus software. Maar er kan een rootkit zitten. Die nestel in de besturingsysteem en als je virusscanner gaat draaien kan hij er voor zorgen dat hij niet wordt gescand.

- Firewall

Zet je firewall aan (heeft u al gedaan lijkt mijn), kijk als er geen onbekende poortjes openstaan.

- anti virussoftware

Je heb Mcafee, ik hoor laatste tijd slechte verhalen over mcafee. Ik lees vaak testen over Mcafee en dan scoort vaak matig-slecht.
Ik raad je aan om een andere anti-virussoftware te downloaden.
Zoals:
- AVG
- Avast!
- Microsoft - Bij deze weet ik zeker dat je realtime-beveiliging heb. Dat houwt in als er een malware wordt gedetecteerd op je pc dat die meteen in actie komt.
(Je moet natuurlijk af en toe ook scannen, geeft die ook aan als je niet doet)
Ook update microsoft mee met windows update.

- Je kan ook systeemherstel doen, dan herstel die het systeem.
- Laatste tip..: Scan af en toe met een (gratis) online scanner.

Mvg,
Damian.

Toegevoegd na 4 minuten:
Toevoeging: Als je mcafee firewall niet doet, zet je windows firewall aan.
Beter iets dan niks ;)