Installatie CD van Windows XP erin doen en daarmee opstarten. Net doen of je Windows wilt installeren en bij het hoofdstuk waar je dit wil installeren voor de optie: langzaam formatteren kiezen. Als de format gelukt is dan stoppen met installatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan; maar dan staat er geen besturingssysteem meer op en wordt ie slecht verkoopbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan ga je toch door met de installatie

Andere antwoorden (10)

Ik zou persoonlijk zelf dan voor een schone installatie gaan, dan moet je natuurlijk niet vergeten om je harde schijf te formatteren tijdens de installatie. Wanneer je dat gedaan hebt kun je altijd nog Kill Disk gebruiken:

http://www.killdisk.com/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf de installatie cd opstarten en windows helemaal formateren!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Harddisk verwijderen en een nieuwe erin zetten. Windows daarna herinstalleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is de beste oplossing als je 100% zekerheid wil;-) De gene die dit minnen hebben er 100% zeker geen kaas van gegeten:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Alle andere oplossingen zorgen er niet voor dat de bestanden verwijderd worden. Ze zorgen ervoor dat de bestanden met andere bestanden overschreven worden. In de praktijk werkt dat echter niet goed genoeg. Vergelijk het maar met de oude cassettebandjes van vroeger. Heel soms kon je daar ook oude muziek door heen horen komen. De beste oplossing is uiteindelijk toch door de harde schijf te verwijderen en een nieuwe erin te doen. Je oude harde schijf plaats je bijvoorbeeld in een desktop pc (als tweede volume) of in een speciale externe harddisk houder. Zodoende kun je ook nog eens over je eigen bestanden beschikken of desnoods dual-boot opstarten.
Kristal
11 jaar geleden
Mooi, ik heb nu gelijk een goed antwoord op mijn eigen vraag als het om mijn oude pc gaat.
Dank je. +1
Het hangt ervan af hoe goed je alles weg wilt hebben wat je moet doen. Gewoon formatteren met de Windows installatieCD verwijdert de bestandstoewijzingstabel. In deze tabel staat welk bestand in welke sector van de harde schijf te vinden is. Als je deze tabel opnieuw aanmaakt (dat is formatteren) lijkt de harde schijf leeg.

Echter de schijf is niet echt leeg gemaakt, alle bestanden staan er gewoon nog, ze zijn alleen niet meer zichtbaar voor een besturingssysteem. 99,9% van de bevolking is nu niet meer in staat jouw bestanden terug te vinden.
Wellicht vind je dit niet voldoende en staat er echt vertrouwelijke informatie op je PC die koste wat kost niet door derden gelezen mag worden, dan is formatteren alleen niet voldoende.

Ik gebruik voor dit doel altijd GParted LiveUSB. Dit is een opstartschijf die Debian Linux opstart met een paar tools erin. Een van de tools die beschikbaar is is ntfswipe. Hiermee kan een Microsoft NTFS geformatteerde schijf echt leeg gemaakt worden. Ik overschrijf meestal 5 keer met nullen. Dit duurt een dag of twee, afhankelijk van de schijfgrootte. Daarna kun je gewoon weer Windows installeren. Je bestanden zijn nu echt niet meer terug te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Gewoon formatteren met de Windows installatieCD verwijdert de bestandstoewijzingstabel. "
Is dat ook zo als je een volledige format doet? Volgens mij overschrijft ie de boel dan ook (met nullen)? Daar ben ik eigenlijk nog niet echt achter... Of zou ie dan alleen het hele oppervlak controleren en opnieuw indelen, maar geen bitjes resetten... "ntfswipe"
Twee keer overschrijven is echt wel voldoende (5x overschrijven kan heel lang duren als 't een wat grotere schijf is) - doorgaans is één keer overschrijven ook wel voldoende; zeker als je random data gebruikt i.p.v. alleen nullen. Als je random data hebt, is 't moeilijker om aan de randjes van de lokale magnetische veldjes restmagnetiteit te vinden van een vorige nul of één (omdat bij random data moeilijker te voorspellen is of de oude data wel of niet beïnvloed is door de nieuwe data). Als je één keer overschrijft, dan kan het zijn dat de NSA of FBI wellicht zeer dure apparatuur heeft die nog een vorig bitje kan lezen.
Doe je het overschrijven twee keer met random data, dan beweer ik dat ook de NSA er niks meer mee kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er helemaal vanaf hoe goed je random data is. Het gaat hier om het verwijderen van inter-bit correlaties. Je hebt wel gelijk dat random data beter is dan 0 of 1.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, met volledige format overschijft hij geen bestanden. Het is wat je zelf zegt, het is het controleren alleen, en op het laatst de index leegmaken.
Dit kan je zelf met een klein experimentje aantonen: doe een volledige formatering, maar stop hem op 99% !
Je zult zien dat alles er nog staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, goed experiment gast117258. Wat is dan het verschil tussen quickformat en gewoon formatteren in Windows? Ik stel hem wel gewoon.
Dit is allemaal niet nodig, om zeker te zijndat uw gewiste bestanden niet meer kunnen terug gehaald worden.
U kan beter Ccleaner (gratis) installeren.

Een gewist bestand wordt voor uw OS onherkenbaar gemaakt door het eerste karakter van de titel door een vraagteken te vervangen, op die manier wordt het bestand vrij gegeven om te overschrijven en is dus vrije ruimte.
Die vrije ruimte bevat dus nog steeds info ( 0-en en 1-en).

Welnu Ccleaner gaat ook die vrije ruimte volledig wissen.
Staat volledig onderaan op het menu, zal wel wat tijd in beslag nemen maar nu kan u zeker zijn, zelfs zonder een volledig nieuwe installatie van uw OS want dit neemt ook veel tijd in beslag en veel werk om alles terug in te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een goede tussenoplossing. Echter, zeker als je Windows gebruikt, bevindt er zich veel privacygevoelige informatie op plekken die CCcleaner niet benaderd, zoals het register en de verborgen bestanden in de profielfolders. Zoals ik al zei hangt het er echt vanaf hoe gevoelig de data is die zich op je laptop bevindt. De oplossing van depauwroger is een goede middenweg tussen simpel formatteren en ntfswipe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is het beste antwoord. Waarom steekt iemand nou weer een duim omlaag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het _niet_ de beste oplossing is.
En wel precies om de reden die bierkaai aangeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De duim omlaag is echter niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp het zelf ook niet, het regent hier weeral - en.
Alle antwoorden hebben wel hun voor en nadelen en zijn wel to - the - point.
Ik ben dat al gewoon en heb al dikwijls minnen gekregen en achteraf toch het beste antwoord, begrijpen wie kan.
Sommige mensen vinden het blijkbaar leuk maar zouden beter een motivatie opgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hello bierkaai, u heeft gelijk wat betreft die profiel data maar ik ga ervan uit dat alle users verwijderd zijn en men als admin ingelogd is. Ook dat alles eraf is behalve Windows.
Ook alle gedownloade programma's gedeinstalleerd zijn. Hierna met Ccleaner eerst het register analyseren en herstellen om gebroken entrees weg te halen. PAS DAN kan men met Ccleaner de boel opkuisen en u kan er zeker van zijn dat er niet veel meer zal achterblijven. Daar gaan we een pint op drinken :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind de combinatie Microsoft en 'zeker weten dat er niets achterblijft' gewoon erg ongeloofwaardig. Niemand weet precies wat Windows waar en wanneer opslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sja...het blijft vechten tegen de bierkaai....;-)
Op fabrieksinstellingen zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meningen zijn er over verdeeld of er _echt_ niks gevoeligs kan achterblijven als je de boel formatteert en Windows daarna opnieuw installeert. Her en der lees je dat er - ook na formatteren - nog zaken terug te halen zijn. Dit hangt mogelijk samen met dat er verschillende methoden van formatteren zijn (‘snelformatteren’ is in elk geval nooit destructief voor je gevoelige data!).

Ik raad aan de harddisk helemaal te verwijderen en te bewaren, een SSD te installeren en Windows of een andere OS opnieuw te installeren. Tevens heeft dit het voordeel dat je altijd nog weer een bestandje kan terughalen ‘van je oude laptop’ mocht je toch nog iets vergeten zijn en dat je er pas later achterkomt.
Als je er dan een SSD (http://tweakers.net/pricewatch/cat/674/solid-state-drives.html#filter:XYzNCsIwEITfZc49JFgr9gEKHgSh3sRDSVZYSX_YpCCUvrsbtRdPy8y33yx4sMR0EXZ05Z7O3Qv1MIdQ_AMeNjCKJ2mYgkeNSfgZ8SvbUZJ2XXTaTFn9aNYUiG6U7_p-CxllQoFcIt9O5E4-or7hoHpZlbgr1bbhkEiULLDmmE-fXexsaYy-9nkWlQaDdV3f) inzet van 32GB (zat voor het besturingssysteem + meestgebruikte programma’s als je zuinig bent) wordt ie ook nog eens zo snel dat je een heel goed verkooppunt hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Had ik als derde optie moeten geven. Als je zeker wilt zijn vervang je natuurlijk gewoon de harddisk en vernietig je de oude.
Doorgaans is de harde schijf formatteren meer dan genoeg. Als het echter een laptop is die je ook voor je werk hebt gebruikt en je zeker wil weten dat data niet terug gehaald kan worden kan je er ook voor kiezen om nullen te schrijven op je harde schijf. Alle data op de harde schijf is dan permanent gewist (bij uitstek de meest zekere methode om data op een computer te vernietigen).
Dit kan doorgaans met een programma van de fabrikant en waarschijnlijk moet je dan even uitzoeken wat het typenummer van de harde schijf is. Het hangt er een beetje van af hoe zeker je wil zijn. Formatteren en een schone installatie er overheen zetten is doorgaans meer dan genoeg. Wel uitkijken met je kopie van Windows ed. (aangenomen dat je legale software gebruikt) want ik neem aan dat je de software zelf nog wel wil gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100 procent zekerheid.
Ik weet niet wat voor ultra geheime top secret bestanden je hebt te verbergen maar als het dusdanig is dat het je kan schaden of anderzijds het daglicht niet kan verdragen dan zou ik hem verkopen zonder harde schijf.
Of plaats een andere schijf.

Alle andere goocheltrucs bieden geen absolute zekerheid.
Voor een normale leek is het dan al iets lastiger gemaakt om je bestanden terug te halen, maar iemand die echt gaat graven zal ook vinden.

Tuurlijk is het niet geheel onverstandig om voorzichtig om te gaan met je persoonlijke bestanden, en waarom ik zo honend overkom bij de inleiding van dit antwoordt is dat je terughoudend bent over je bestanden, maar met een simpele diefstal heb je ook dat probleem.

Je kan je bestanden namelijk ook versleutelen, sterker nog dat kan met je gehele harde schijf.
Dus ga eerst alles veiligstellen, daarna gooi je er een goeie crypto eroverheen.
Dan ga je hem formateren en dan doe je een zero fill en installeer een schone windows of linux.

Je kan er ook nog voor kiezen om een low level format te doen er je er weer een nieuwe os op zet.

Maar je kan ook simpel deze stappenplan volgen;

http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/computers/laptops/extra/harde-schijf-wissen-stappenplan/

of

http://www.security.nl/artikel/30490/1/gegevens_van_harde_schijf_wissen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik Malwarebytes anti-Malware. Die neemt gelijk de `schadelijke` bestanden weg die je via configuratiescherm. Wel de gratis versie!