Wat moet je doen bij een windows virus attack?

Ik had een programma gedownload op mijn andere computer, maar het scheen een dikke virus te zijn! Ik kende de virus van youtube filmpjes, maar had het zelf nog nooit mee gemaakt. Het is zo'n virus dat al je programma's rond snuffeld en opstart en alles dubbel opstart en alles crasht. En dan je computer op standby zet. En ik drukte hem uit, maar nu weet ik niet wat ik moet doen. Kan ik mijn computer nu wel gewoon aan doen, of wat anders? Please help me!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
capthavoc
11 jaar geleden
is dit een voorbeeld foto of een screenshot van je pc ? dus een actueel plaatje ?

Het beste antwoord

Ten eerste dien je "systeemherstel" uit te schakelen, anders heb je een eventueel virus na een paar dagen gewoon weer terug en ten 2e dien je je pc in "veilige modus" op te starten zodat eventuele virussen die opstarten in normale modus niet meedraaien (F8 tijdens het opstarten, maar eerst MalWare downloaden en de database laten update in "gewone modus" en dán pas opnieuw opstarten met F8 in veilige modus) Dan de scan laten uitvoeren, ook Super Anti spyware en GMER downloaden, Malware Antibytes pakt namelijk niet alles. Winword (heb 2010) vreet wel wat geheugen maar bij mij nog geen 5% cpu belasting dus pchulpje kon wel eens gelijk hebben dat je een virus of zogenaamde "rootkit" er op hebt. Ben zelf ICT-er en afgelopen week diverse pc’s en laptops "live security essentials" aangetroffen. Dit LIJKT een beveiligingsprogramma te zijn maar is ZELF een virus. *1 Download Malware bytes, *2 zoek naar internet op GMER * 3 download Super anti spyware *4 update alle programma’s waar mogelijk *5 start pc opnieuw op met F8 in "veilige modus" en laat alle 3 programma’s draaien.
That should do it. :D Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Start je computer op in de beveiligde modus met netwerk, dit doe je door op de toets F8 te drukken (2x) ongeveer één tot twee tellen nadat je op de aan/uit knop heb gedrukt.
En via deze modus ga je je antivirusprogramma draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zal het proberen maar ik vind het wel een beetje griezelig....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het je niet lukt het antivirusprogramma te laten draaien heb ik dit nog voor je:
Ga naar
http://www.malwarebytes.org/mbam.php .
- Installeer het programma . (Als er om toestemming gevraagd wordt door Windows of een ander programma om de installatie te starten, dan geef je die toestemming.)
- Kies je taal en druk op OK
- Klik op VOLGENDE
- Accepteer de licentie overeenkomst en ga door door op VOLGENDE te klikken .
- Klik in het scherm hierna weer op VOLGENDE
- Kies de plek waar MBAM geïnstalleerd en klik daarna op VOLGENDE
- Laat de standaardinstellingen in het volgende scherm zo staan, en klik weer op VOLGENDE.
- Klik daarna op installeren
- Als het installeren voltooid is, vraagt de installatie nog over de 1e update en het starten van MBAM. Laat de vinkjes staan en klik op VOLTOOIEN
- MBAM start nu op en zal als eerste een update uitvoeren.
- Als hij daarmee klaar is ga je naar het tabblad SCANNER
- Zorg dat volledige scan geselecteerd staat en klik op de knop SCAN
- Als de scan voltooid is, krijg je de melding of er wel of geen infecties gedetecteerd zijn.
- Klik op OK, Bij het geval van infecties druk je op BEKIJK RESULTATEN.
- Standaard staan alle infecties aan, controleer dat nog even en klik daarna op VERWIJDER GESELECTEERDE
- Klik op OK en herstart je PC Succes en laat mij het weten
ik ken niet wat je op je pc hebt, maar probeer dit

start de pc op en drukt meteen op f8 zodat je in het menu komt waar je de veilige modus kan kiezen
kies dan voor de optie veilige modus met netwerk mogelijkheden
hopelijk kun je nu wel het internet op ga naar de website hier onder
download en installeer het gratis programma
en scan en repareer
en start daarna weer gewoon op
hopelijk is daarmee je probleem opgelost
capthavoc
11 jaar geleden
het lijkt eerder op een trojan horse. of een worm. Je hebt iets binnen gehaald en dat is in je pc uitgepakt. En doet allemaal vage dingen. Er kan zelfs schade aan je hardware ontstaan. Dat ligt aan hoe schadelijk de worm is. Ik zou je aanraden je pc op te schonen met een goede antivirus. En een paar voorbeelden die je hebt op te zoeken op google en erbij how to solve of get rid of... Dan zie je de naam van het virus ook wel eens. Maar met formateren kom je het verst. De laatste tijd zijn de aanslagen op pc's behoorlijk hardnekkig en als je geen of weinig verstand van het verwijderen hebt, dan is formateren het beste en 100% gegarandeerd weg...

Soms als je te lang wacht krijg je je pc niet eens meer aan...

Toegevoegd na 1 minuut:
en start je pc in veilige modus op. Anders heeft het vaak geen nut. dat is F8 F9 F10, vcerschilt per pc...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het met Enjenj eens virusscanners zullen het meeste wel weg kunnen halen en voor een ervaren gebruiker zijn er altijd wel manieren om een pc goed schoon te krijgen, toch zou ik meteen overgaan op formatatie als ik jou was je weet nooit wat dit virus verder voor schade aanricht even in normale taal voor als u/jij echt een leek bent op het gebied van computers

formatatie= Het totaal leegmaken van je pc ofterwijl het besturing systeem eraf halen (windows) en opnieuw installeren dus je bent wel alles kwijt als je hem formatteert backup maken is niet aan te raden vanwege het virus wat rond sluimert.