Heeft een laptop een vast ip adres?

Stel dat ik naar de mac ga, surf ik dan op het email adres van de mac?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mac er bij halen is wel grappig, want elke laptop heeft wel een vast en uniek mac-adres waar aan je hem kan herkennen. http://www.pctipvandedag.nl/windows-xp-tips/185-mac-adres-achterhalen-van-pc-of-laptop

Antwoorden (4)

Het ip-adres wordt bepaald door de provider via wie jij internet ontvangt. Je surft niet op een email-adres, maar via een browser. Die browser kan contact maken met internet doordat jij ergens een abonnement daarop hebt. En jouw ip-adres hangt samen met dat abonnement.

Toegevoegd na 20 uur:
En als je bedoelt dat je met jouw laptop gebruik maakt van de wifi-verbinding bij McDonald's, dan surf je dus via het ip-adres van de provider van die fastfoodketen.
Amadea
11 jaar geleden
Nee, een laptop heeft geen ip (afkorting voor Internet Protocol) adres, jouw ip adres wordt bepaald door het bedrijf waarvan jij je indernet service koopt. Dus hoeveel verschillende computers je hebt maakt geen verschil, ze hebben allemaal hetzelfde adres.

Ik heb geprobeerd een Nederlandse website voor je te vinden, maar helaas, mijn ip is in de VS en daarom krijg ik alleen maar adressen van dat soort websites in de VS.

Toegevoegd na 1 dag:
Tja.... als je inderdaad bedoelt via een wifi bij McDonalds dan is mijn antwoord fout. Misschien kun je iets beter uitleggen wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een laptop moet wel een ip adres hebben om op het internet te kunnen komen! Echter vaak wordt er gewerkt met twee verschillende IPs. Voor een thuis netwerk is het meestal zo dat er 1 publiek IP adres is die krijg je van je internet provider (Wide area network (WAN) IP). Dit is het adres van je modem. Binnen het netwerk heeft elk apparaat dan zijn eigen unieke IP. Zodat er met de modem gecommuniceerd kan worden of tussen de computers in binnen het thuis netwerk (Local area network (LAN) IP).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat een laptop GEEN ip adres moet hebben. Dat was niet wat de vraag inhield. "Stel dat ik naar de mac ga, surf ik dan op het email adres van de mac?" Hieruit concludeer ik dat het ip adres wordt bedoeld. En dat is hetzelfde, op iedere computer die vanaf dezelfde gebruiker via dezelfde isp aan het www is verbonden. Een thuis netwerk is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@milli. Ip adressen worden normaal (ook thuis) middels dhcp toegekent. aan een dhcp offer zit een lease tijd gekoppeld, hoelang mag ik dit ip adres gebruiken. Als je na de leasetijd een nieuw ip aanvraagt is de kans erg groot dat je een ander ip adres krijgt.
In een netwerk kunnen sowieso geen zelfde ip adressen actief zijn. Ook als je bij de mac van het netwerk gebruik maakt krijg je een uniek ip adres binnen dat segment.
Indien er namelijk 2 dezelfde adressen in een netwerk actief zijn hoe moet de router dan weten naar wie een verzoek gestuurd moet worden en van wie een verzoek afkomt ?
Voor een goede uitleg over ip protocollen en netwerken zie "warriors of the net" van Novell
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ ronnyk, dank je wel voor je uitleg. Ik dacht dat ik dat al had inbegrepen in mijn eerdere reactie, maar misschien heb ik het dan nog steeds helemaal fout? Ik ga i.i.g. de 'warriors of the net' opzoeken, ben erg geinteresseerd in dit onderwerp.
Nee een computer heeft geen vast ip adres, wel heeft iedere NETWERKKAART(en dus ook de computer waar ie in ziet) een vast mac(Heeft niets te maken met apple) adres. Deze bestaat deels uit een fabriek code en verder een fabrieks serie nummer.
Voor meer info zie ook de link.
M.a.w. jou unieke "computer (netwerk) kaart kan altijd achterhaald/herkent worden, maar gewoon browsen waar vandaan dan ook, doe je via de provider waar je opdat moment mee verbonden bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een emailadres heeft niks te maken met waar je werkt zoals je mac. Je maakt verbinding met een provider. Alleen het rechtstreeks ophalen van mail van je emailadres van je provider kan op deze manier. Maar overal waar kunt inloggen kun je via webmail de mail van je provider benaderen en alle andere mailaccounts zoals gmail en hotmail.
Je mac heeft een ipadres uitgegeven door je provider; dat is meestal vast. Maak je lange tijd niet gebruik van internet kun je een ander ipadress krijgen, maar dat hangt van de provider af hoe hij de ipadressen uitdeelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij bedoelt de vraagsteller met mac, McDonalds en niet de Media Access Controll :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou fijn geweest zijn als dat nog even was uitgelegd door de OP.