Malware is een verzamelnaam voor kwaadaardige software, en is ontstaan uit de Engelse term malicious software.
Malware kan op verschillende manieren de computer infecteren, en soms op een manier dat u het niet eens merkt.
De meeste malware infecties komen op de computer door lekken in Windows, Internet Explorer en andere software.
Doormiddel van een exploit wordt zo'n lek misbruikt door kwaadwillende, en kan de computer geïnfecteerd worden.
Ook verouderde software zoals Java is gewild om misbruik van te maken.

Maar u kunt zelf ook de schuldige zijn van een malware infectie, denk maar aan het bezoeken van "adult sites", "crack sites" en "gratis mp3 sites".
Ook het gebruik van besmette USB sticks en andere removable media kunnen een oorzaak zijn.

Verder kan het installeren van (gratis) software al een malware infectie opleveren, denk maar aan spyware of adware dat ongevraagd geïnstalleerd wordt op de PC, zoals bijvoorbeeld "toolbars".
Soms staat er in de licentieovereenkomst wel vermeld dat er spyware of adware mee geïnstalleerd wordt maar wie leest nu deze hele lap tekst.?
Gebruik een goede virusscanner...
fremar
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Probeer het niet zelf te verwijderen, als je niet precies begrijpt wat je aan het doen bent. Dus niet lukraak op allerlei banners klikken.
Ik zou je aanraden naar het antivirusforum te gaan (http://antivirus.startpagina.nl/prikbord/) en daar de aanwijzingen precies uit te voeren.
Het lukt de experts daar bijna altijd de virussen en malware te verwijderen. Ik wens je veel geduld en succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Download en installeer eens:

Anti Malware Bytes
http://www.malwarebytes.org/

Laat dit programma een volledige scan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik Comodo Cleaning Essentials een gratis programma welke malware opzoekt en na verzoek er ook kan afhalen. Ik had 7 bedreigingen zonder het te weten.

Let wel die gaat geen malware tegenhouden maar enkel zoeken en verwijderen.

Toegevoegd na 1 dag:
Om malware te vermijden en hackers de ongewenste toegang tot mijn laptop te beletten gebruik ik ook nog Secunia PSI.
Programma's kunnen gaten veroorzaken in de beveiliging van de gebruikte "poorten" waar hackers kunnen aanvallen.
De makers van die programma's zoals bv Google Chrome, enz maken dan zelf patches om dit probleem op te lossen.
Welnu Secunia gaar uw poorten bewaken en als die een bedreiging ziet gaat die zelfs automatisch die patches opzoeken en installeren.
Zeker de moeite waard om dit in overweging te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Download en installeer meteen wat Cashher schrijft.
Vervolgens het internet uitschakelen!
Laten scannen door dit programma en je eigen scanprogramma, niet tegelijkertijd
Zet je malware in quarantaine, dit kan via de scanprogramma's.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel je data veilig, formateer je c:\ schijf en installeer je OS opnieuw en begin van scratch af aan. Dan ben je zeker al je malware kwijt (maar ook al je instellingen en alles waar je gewend bent mee te werken). Denk daarom goed na voor je hier aan begint en gebruik anders de oplossingen die de andere antwoorden geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"En wat is het risico van malware (wat doet het)?"
Het kan _alles_ wat andere software ook kan. In dit geval dus vnl: je toetsaanslagen (wachtwoorden, inloggegevens, persoonlijke zaken) en documenten lezen/versturen naar iemand via internet, verwijderen, aanpassen. Of je bestanden encrypten en dan losgeld vragen om ze weer te kunnen lezen. Etc. etc. etc.

"Hoe verwijder ik dit?"
Je moet al een Windows-expert zijn om je PC verschoond te houden van malware. Is je PC eenmaal besmet, dan moet je een nog veel betere expert zijn om zeker te weten dat je na het 'schoonmaakwerk' een echt veilig, niet besmet systeem hebt. Microsoft ZELF zegt altijd: als je systeem eenmaal besmet is geweest, mag je het systeem nooit meer vertrouwen en moet je van voor af aan beginnen (formatteren / je besturingssysteem opnieuw installeren).

Het punt is echter dat je doorgaans internet nodig hebt om je besturingssysteem te updaten. (Die kan je ook op een veilige PC downloaden en dan bijv. via veilige USB-stick draaien. Het is hier weer het probleem: hoe weet je dat je (tweede) systeem nog veilig is?) Tijdens het downloaden van die updates is je besturingssysteem nog steeds erg kwetsbaar. Dus ga dan i.i.g. niet op andere sites dan de Windows-update site en die van je virusscanner. Maar dan nog is je systeem kwetsbaar. En eigenlijk blijft dat ook zo bij Windows - ook als je alle security updates altijd netjes bijhoudt.
Wil men eindelijk echt verlost zijn van malware (of althans 99,999% minder kans hebben daarop), dan ontkom je er niet aan om i.i.g. een ander besturingssysteem te nemen dan Windows (bijvoorbeeld Ubuntu).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat ze niet meer bestonden, Microsoft haters, maar gelukkig, ze zijn er nog :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Microsoft heeft het er helemaal zelf naar gemaakt.
Niet dat ze ermee zitten.
Ben het met iedereen eens die malwarebytes aanbeveelt, heb alleen nog een enkele BELANGRIJKE toevoeging, start je pc (middels F8 voor het opstarten en voor veilige modus te kiezen) want de kans is groot dat het probleem na een paar dagen terug komt. CCleaner van tevoren (ook gratis) te downloaden is ook aan te raden om een hoop troep van te voren op te ruimen.