Hoe kom ik er achter of mijn macbook besmet is met een open proxy?

Ik ben in een studentenhuis en kreeg vanochtend de melding dat Telfort het internet heeft geblokkeerd vanwege een beveiligingsrisico. Mochten er binnen 48 uur nog meer klachten binnenkomen, dan zullen ze het internet afsluiten.

Blijkbaar zijn er dus klachten binnengekomen. Er is een e-mail verstuurd naar de huisbaas, maar deze is nooit bereikbaar voor ons, dus ik heb geen idee wat daar verder instaat. Op internet las ik verhalen van andere mensen met een vergelijkbaar 'probleem', waarbij hun computer volgens Telfort besmet bleek te zijn met een open proxy. Advies van Telfort was om de harde schijf te formatteren.

Ik wil er graag achter komen of mijn laptop de besmette laptop is, want als dit niet zo is bespaart mij dat een hoop gedoe.

Iemand enig idee hoe ik hier achter kom? Of ervaringen met dergelijke gevallen?

Weet jij het antwoord?

/2500

het lijkt me sterk dat je mac het probleem is maar windows pc zijn waarschijnlijk besmet met malware of bot software ? hoeveel mensen maken gebruik van je netwerk want het kunnen natuurlijk ook de andere pc zijn ? en dan voornamelijk die vast verbonden zijn ook wat is de inhoud van die klachten ? wordt er gespam vanaf 1 van de emailadressen o.i.d ? wellicht kun je daar even contact met telfort opnemen want er is bljkbaar iemand geweest die per ongeluk iets heeft geinstalleerd dat er voor zorgt dat je onderdeel van een botnet bent geworden o.i.d ? en dat is hoogstwaarschijnlijk altijd een window pc of er is iemand vreselijk aan het uploaden en downloaden maar vermoed dat je hier last van hebt dus even de koppen bij elkaar en desnoods alle pc op je netwerk aankijken en formateren is dan toch de snelste en beste oplossing maar wellicht kan telfort ook helpen met het identificeren van de pc dmv het macadres van de netwerk kaart ? of wellicht breekt iemand in je op draadloos als de beveiliging te laag staat of zelfs uit? Toegevoegd na 4 minuten: bovendien je huisbaas kan hier niets aan doen dus het is aan jullie als gebruikers om dit op te lossen tenzij de huisbaas als enige toegang heeft tot het modem menu waar de beveliging ed wordt geregeld ?

Bronnen:
http://www.internl.net/index.php?option=co...

"Advies van Telfort was om de harde schijf te formatteren." Lijkt me wat erg overdreven drastisch; bovendien: als de oorzaak niet wordt gevonden, kan het wellicht zo weer gebeuren nadat je met pijn en moeite driedubbele backups hebt gemaakt van je documenten en je alles opnieuw hebt geïnstalleerd. Telfort heeft natuurlijk ook de ballen verstand van computers, dus roepen ze maar iets dat 'altijd helpt'. Wat zelfs nog maar de vraag is... Want als je router verkeerd is geconfigureerd, kan 't probleem ook daar in zitten en helpt het formatteren helemaal niks. Je kan proberen: -De routerconfiguratie opslaan en dan de router resetten. -Een online virusscan draaien, bijv. Panda: go.to/scan in je browser kloppen (als dat ook op een Mac werkt - weet ik niet 100% zeker. Panda heeft wel een betaalde Mac-scanner i.i.g.). -Je firewall-instellingen resetten. -Een (extra) firewall installeren: bijv. http://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100