Er zijn verschillende soorten spamfilters, en de meeste spamfilters gebruiken ook verschillende methodes tegelijkertijd.

Eigenlijk is een spamfilter een regel. En spamfilter software gebruikt een aantal van die regels om te bepalen of een mail moet worden doorgelaten of tegen gehouden.

Bijvoorbeeld:
- klopt de datum/tijd in de header met de echte tijd, of verschillen die heel erg van elkaar?
- komen er bepaalde codewoorden in het subject voor, zoals viagra, of winner, of join now, noem maar op.

Een heel goede manier is om te bepalen of de afzender (de From header) overeen komt met de server van waaraf de mail is verstuurd. Bijvoorbeeld er staat (zoals je vaak in je mail hebt gezien) dat de mail van een vriend/vriendin afkomstig is: from jandevries@ziggo.nl, terwijl de server waar de mail vandaan komt in egypte staat. De spamfilter weet dan dat de kans groot is dat t om spam gaat.

Mails kunnen ook gefilterd worden puur op taal. In de header van een mail staat vaak in welke taal de mail staat (dat heeft ook te maken met het tekenset). Stel dat de mail in chinese tekens is opgemaakt, dan zal ie in jouw engelse mail client niet snel doorgelaten worden.

Kortom: het gaat om een set regels, op basis waarvan een score wordt bepaalt, en afhankelijk van hoe streng de spamfilter is, wordt de mail al dan niet doorgelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goede spamfilters zoals die van Gmail gebruiken simpele regeltjes zoals al benoemd maar wat en nog veel grotere succes ratio geeft is het crowd sourcen. Door ongelofelijk veel mail van ongelofelijk veel mensen te verwerken, en te zien wat zij als SPAM beoordelen, daardoor worden de eerst simpele regeltjes erg complex en succesvol.