Hoe kan ik mij pc zachter laten draaien?

is er een programma waar ik de fans zachter kan laten draaien? of ik heb ook gelezen dat je je hd op stil kan zetten maar ik weet niet goed hoe dat moet?
Ik ben niet zo goed met klussen in de computers dus ik denk dat mij het beter lukt met software.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je harddisk kan je onder je 'powersettings' of energie-instellingen aanpassen. Je fans KUNNEN door de moederbord gestuurd worden. wet natuurlijk niet of dat bij jou ook het geval is. Die gaan harder draaien wanneer het bnodig is en langzamer als het kan (temperatuurgewijs.
Verder kan er nog in windows een peformance voorkeur ingesteld worden : wanneer de processor warm wordt kan je kiezen om de snelheid van de processor terug te laten draaien (langzamere computer maar minder geluid) of andersom. Als je geld wilt (en kan ) uitgeven kan je ook gaan voor een passief gekoeld systeem. De videokaart en processor krijgen dan grotere koelprofielen. Hier moet wel ruimte voor zijn in je kast.
ook zou je kunnen kijken naar waterkoeling. Dit is wel wat duurder en niet zonder risico's wanneer je met goedkopere spullen in de weer gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor de typefouten.... was een beetje enthousiast aan het raggen op mijn keyboard....
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is idd. mogelijk. maar ik zou er niet voor kiezen. levensduur van je pc gaat behoorlijk achteruit. die ventilatoren zitten er niet voor niets .

Ze worden geactiveerd en versneld bij bepaalde temperaturen.

Al blijft dit wel je eigen keus natuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
nog even als toevoeging zelf weet ik niet hoe dit programma heet. soms is dit wel in de bios aan te passen. heb me er voorderest nooit egt mee bezig gehouden. mocht je het toch willen mischien kan iemand anders je dit dat wel uitleggen :)