In mijn adressenboek op een site staat ineens een naam van een mij onbekend persoon. Hoe kan dit?

Ik bestel regelmatig bij dit bedrijf kaarten en die verstuur ik dan online. Toen ik onlangs mijn adressenboek opende zag ik tot mijn stomme verbazing dat er in dit adressenboek 2x een naam en adres van een persoon voorkwam die ik helemaal niet ken. Ik heb dit adres dus helemaal niet zelf in mijn adressenboek gezet en ik ben de enige die deze computer gebruikt. Ik heb uiteraard contact met het bedrijf opgenomen en zij gaan dit uit zoeken.
Ik heb zelf geen idee hoe dit kan. Heeft iemand hier op GV misschien een idee. Bij dit bedrijf hadden ze het ook nog nooit meegemaakt en dat terwijl zij een paar miljoen klanten hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe het exact kan is zo op afstand natuurlijk niet te zeggen. Het kan een foutje in de database zijn, maar wellicht heeft iemand je wachtwoord gekraakt.

Kijk eens of je wachtwoord voldoende sterk is (geweest)
Veel wachtwoorden zijn erg simpel (da's logisch, want dan kunnen we ze beter onthouden) maar daardoor ontstaat wel een gevoeligheid voor een woordenlijstaanval.

Een woordenlijstaanval is een methode om te proberen versleutelingstechnieken te breken door middel van het doorzoeken van een samengestelde (en daardoor beperkte) lijst van mogelijkheden. Dit is een meer gerichte vorm van een brute kracht aanval. De methode gaat gerichter te werk dan een pure brute kracht aanval waarbij alle mogelijkheden doorzocht worden. Hierdoor kan snelheidswinst behaald worden. Echter, anders dan bij een brute kracht aanval is het denkbaar dat een woordenlijstaanval onsuccesvol is.

De kracht van woordenlijstaanvallen ligt in het feit dat de mens geneigd is een makkelijk te onthouden wachtwoord te kiezen. Woordenlijsten kunnen desgewenst afgestemd worden op land van herkomst en/of de interesses van de aangevallen versleutelaar. Verfijnde woordenlijstaanvallen sorteren woorden op de keren dat zij gebruikt worden en beginnen de aanval met de meestvoorkomende woorden. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: namen van personen, sportclubs, automerken, etc. Om ervoor te zorgen dat een dictionary aanval niet efficiënter wordt bij het kraken van een wachtwoord, dient de gebruiker geen woorden in zijn wachtwoord te gebruiken die voorkomen in normale woordenboeken.

De woordenlijst hoeft niet noodzakelijkerwijs te bestaan uit woorden die werkelijk bestaan. Moderne gereedschappen binnen de informatica bieden mogelijkheid om allerlei mutaties op lijsten van woorden te proberen.

Woordenlijst aanvallen worden ook gebruikt in cryptoanalyse. Indien de sleutel gevonden wordt geeft deze vaak substantieel inzicht in het gebruikte algoritme.

Tip: neem een regel van een liedje en neem de eerste letter van woord en maak daar je wachtwoord van.

Bij voorbeeld

"Heb je wel gehoord van de 7, de 7" wordt dan "Hjwgvd7d7"

Laat ze dat maar eens kraken !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mevrouw van de berg, dit is typisch een geval van 'gebruikers fout'. Bij miljoenen gebruikers gaat het foutloos, maar U vind een onbekend adres ? Ik heb jaren in computer support gewerkt en dit is ALTIJD een geval van fout van de gebruiker. U heeft het gewoon zelf gedaan, op een dag dat u er niet helemaal bij was met uw hoofd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn antwoord is echt serieus bedoeld. Ik ben er stellig van overtuigd dat u zelf ergens een foutje heeft gemaakt. Niet het einde van de wereld, gewoon het adres verwijderen. Mocht het nou consistent terug komen en te reproduceren zijn dan kunnen we uitzoeken hoe het komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Maar een naam en adres invoeren compleet met de juiste postcode van iemand die je helemaal niet kent? Sorry, daar geloof ik niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch ... 1 op de paar miljoen waar dit mis is gegaan dus, ik zet mijn geld op uw fout en niet een computerfout.
Misschien heeft u ooit de website toegang gegeven tot een ander adresboek op uw computer, en bent U dat inmiddels vergeten. Ik probeer echt niet rot te doen ofzo, maar ik denk echt dat u het zelf erin heeft gezet op de 1 of andere manier.