Kan een systeembeheerder mijn oude wachtwoord terugvinden zonder te veranderen?

Ik ben mijn wachtwoord kwijt en kan het zelf niet veranderen... Het liefst wil ik mijn oude wachtwoord behouden en kan het zelf niet veranderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Dit hangt uiteraard van het systeem af. Mocht het gaan om Windows systemen of Novell (inlog systeem) dan worden wachtwoorden afgeschermd en kunnen ook systeembeheerders dit wachtwoord niet bekijken, alleen veranderen. :)
12 jaar geleden
Als het bedrijf (neem ik aan) zijn zaakjes goed in orde heeft, is het niet mogelijk om wachtwoorden uit te lezen. Deze staan namelijk versleuteld in een soort database. De systeembeheerder geeft je dan een nieuw wachtwoord. Dit kan eventueel tijdelijk zijn. Als je het nieuwe wachtwoord gekregen hebt, bent ingelogd.. dan is het vaak mogelijk om je eigen wachtwoord te veranderen of wordt dat zelfs verzocht..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Geen wenn und aber, gewoon ja. Maakt niet uit op welk systeem, op een paar militair beveiligde systemen na.
Maar het vereist wel kennis, kunde & tijd. Hoeveel tijd en kunde hangt af van het systeem & van de lengte van jouw wachtwoord. Niet veel sysadmins zullen jouw wens vervullen echter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een admin in staat is een wachtwoord terug te vinden dan heeft hij zijn systeem niet goed beveiligd. Dat zou mooi zijn ! Dan kan hij lekker onder jouw naam de boel gaan verzieken zonder er de schuld van te krijgen.

Bij geen enkel modern systeem is een wachtwoord terug te halen. Deze worden allemaal met one-way encryption opgeslagen (zie http://en.wikipedia.org/wiki/One-way_function )

Wat een admin wel altijd kan is het resetten van een wachtwoord. Vrijwel altijd moet een gebruiker in staat zijn zijn eigen wachtwoord te kiezen. (de gebruiker moet immers de enige zijn die het mag weten, ook een admin hoort geen wachtwoorden van anderen te kennen)

Kan dat om bepaalde redenen niet, dan kun je met hem overleggen of hij jouw gewenste wachtwoord in wil stellen. Of hij dat doet dat hangt van de admin en de regels die hij moet volgen af.