ja... je kunt de toetsen eruit wippen met een stokje of lepeltje of zo...
ik heb zelf eerst een foto gemaakt van het toetsenbord zodat ik weet hoe ze terug moeten...
de toetsjes kun je in lauw water met afwas middel overigens ook heel goed schoonmaken...

als je niet alle toetsen eruit wil halen kun je ook het volgende doen: ga met een satéprikker door alle 'straatjes' tussen de toetsen heen... doe dan een pantykousje met een elastiek om de stofzuigerbuis en zuig alle stofjes eruit... stofzuiger uit doen boven de prullebak... het stof én eventueel uitgezogen toetsen zitten aan de buitenkant van het pantykousje... dit werkt ook heel goed als je in de speelkamer wil zuigen waar nog lego op de grond ligt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

USB wel, maar anders mag je dat niet draaiende doen hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat bedoel je met USB? De USB-stick?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee usb-kabel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft dat met USB te maken? De toetsen van een PS2-toetsenbord zijn precies hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe kun je nu je toetsenbord kuisen gewoon door een USB-kabel te gebruiken? *-)
De toetsen zitten om een pennetje op je bord geschove. Met een haakje kan je de toetsen opwippen. Daarna schoonmaken en de oetsen er weer op zetten. Ja. Gaat prima.

Zorg wel dat je de volgorde van je toetsen weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het maar heel af en toe doet, kan het wel.

Je moet dan iets stevigs onder de toets zetten en hem eruit wippen.

De toetsen zijn er echter niet op gemaakt. Elke keer dat je dit doet, zal het "klikmechanisme" waarmee de toets op het schakelaartje is gezet, een beetje uitlubberen. Doe je dit te vaak, dan blijven de toetsen niet meer vastzitten als je ze terugklikt. Daarnaast kun je, als je het verkeerde voorwerp gebruikt, lelijke inkepinkjes maken aan de onderkant van de toetsen.

Voor zo heel af en toe kan het echter geen kwaad.

Toegevoegd na 49 seconden:
Ik heb eens een collega gek gekregen door de Esc en de ` te verwisselen...
Cryofiel
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, maar dit is onzin, je kunt het wel honderd keer doen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Misschien ligt dat aan de kwaliteit van het toetsenbord.
Ik heb het ooit met 1 toets gedaan, en die bleef na het terug zetten eens in de zoveel tijd weer los gaan, dus ik doe het zelf nooit meer.
Weet niet of dat een uitzondering is, of dat het wel vaker mis gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kunt alle toetsen er uitwippen met een schroevedraaiertje. Geloof de verhalen niet dat je het maar één keer kunt doen, je kunt het wel honderd keer doen zonder schade toe te brengen.
De lange toetsen (spatie, enter, beackspace) zijn wat vervelend, die zitten ook nog een met een ijzeren beugeltje vast, maar daar kom je wel uit.
Eén tip: Leg je toetsenbord eerst even op je scanner, want je hebt geen idee hoe moeilijk het is om het goeie plaatsje weer terug te vinden, dat is echt puzzelen, de pijltjestoetsen zijn o.a. instinkers.
Het terugplaatsten gaat heel makkeliijk, even vastklikken, op de grote toetsen na, dat moet met enig beleid.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik zie dat je het ook over een laptop vraagt:
Daarbij is het advies: niet aan beginnen!
AWM
14 jaar geleden
Je kunt veel beter even een borsteltje op je stofzuiger plaatsen of even het gehele toetsenbord rechtop zetten en zachtjes op een tafeltje kloppen.Gaat prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Já, dat kan. Toch wordt het lastig schoonmaken met alle pennetjes die in de laptop geconstrueerd zijn. Desalniettemin kan u de toetsen met een gerust hard er af wippen met een pincet (of iets anders met een kleine oppervlakte). Zorg er echter wel voor dat u ze eraf WIPT, niet omhoog gooien, niet uw pincet als hefboom gebruiken e.d. Dat veroorzaakt schade aan de laptop en dan is de kans erg groot dat de toetsen het bijna of niet meer doen.

Trouwens.. onthoud wel waar de toetsen zitten, straks hebt u de H op de plaats van de G. ;) Hutte hut.. ik bedoel.. gutte gut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*hart
*eraf
Ja, dat zou misschien best gaan, maar wanneer je geen risico wilt lopen dat het toch stuk gaat, gebruik je toch gewoon je stofzuiger met een klein borsteltje. Dat werkt ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het doen, maar je moet goed onthouden waar de toesten vandaan kwamen, en je moet goed zorgen dat je de bevestiging van de toetsen niet beschadigd.

Veel gemakkelijker is eerst het toetsenbord omgekeerd uitkloppen en dan met een busje lucht (te koop bij de computerzaak/hobbyzaak) en daarmee je toetsenbord schoonspuiten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een gewone pc wel (laptop weet ik niet). Ook als de pc aanstond, wipte ik met een schilmesje de toetsen eruit en dan met een wattenstaafje schoonmaken. Let wel op dat je de toetsen weer op de goede plaats terug doet anders heb je een probleempje :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb nu een laptop en die hou ik gewoon op de kop en dan sla ik heel hard op de onderkant. Komt zo wat een pakkje shag uit en een boterham (A)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige toetsenborden laten
dit zonder problemen toe -
maar de bij veel laptop tb kan
dit de toetsen beschadigen.

Het TB schoon blazen is een optie

Het is mogelijk een toetsenbord te wassen
dat betekend demontage - electronica
(printplaat) verwijderen en de delen
in het sop - deze dienen dan heel goed
gedroogt te worden.
(niet geforceerd drogen - oververhitten)

Niet alle toetsenborden laten zich
zo makkelijk demonteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*betekenT
**gedroogD