cookie beveiliging en Google die langs "nooit" sluipt; hoe kan dit?

Ik heb een vraag die ik graag beantwoord zou zien.

Hoe komt het dat Google ondanks de veiligheidsmaatregelen die de Mac lijkt te waarborgen, zich als enige toch telkens weer op de cookies lijst kan zetten, als een dief in de nacht, terwijl ik de cookies op "nooit" zet? Wat is dat voor een manier van "beveiligen", en waarom staat de Mac dat toe?
En hebben andere browsers dat ook, heeft Google zoveel macht? Kan ik een andere zoekmachine(b.v. Ilse) naar eigen keus instellen die dat niet doet? Of is dit een sam-sam afspraakje tussen Safari/Mac en Google, en hebben de andere zoekmachienes allemaal ook dergelijke overeenkomsten die de 'beveiliging' van je computer doorbreken en je dus geen keus laten?
Het is niet dat ik iets te verbergen heb, maar de berichten over de verregaande informatie die Google zo langzaamaan en ongevraagd kan verzamelen over de nietsvermoedende burger storen en verontrusten me wel degelijk.

Met vriendelijke groet, en vast hartelijk dank voor de moeite van een antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bravo

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet zijn er geen afspraken tussen Safari en Google met betrekking tot het altijd opslaan van cookies. Sterker nog, ik heb het net even in Safari getest door alle cookies te verwijderen en vervolgens het accepteren van cookies op 'nooit' te zetten. Ik krijg dan ook geen cookies van Google binnen als ik wat simpele zoekopdrachten uitvoer. Inloggen bij GMail lukt ook niet, daar zijn toch echt cookies voor nodig.

Heb je misschien ooit wel cookies geaccepteerd? Zodra die optie open staat, kunnen er weer cookies op je pc geplaatst worden. Die moet je ook handmatig verwijderen, want dat gebeurt niet als je simpelweg de optie voor het accepteren naar 'nooit' hebt veranderd. Je kunt alle cookies verwijderen door, in hetzelfde menu als waar de optie voor het accepteren van cookies staat, te klikken op 'Toon cookies' en dan op de knop 'Verwijder alles'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het cookiesblad is blanco als "nooit" aanstaat(daar zorg ik voor) en bij "toon cookies" komt dan al internettend helemaal niets op het blanco veld behalve..... floep!.....Google!
Bij bijv. Opera is 't zo dat je per site cookie-instellingen kunt maken. Ik kan me voorstellen dat dat ook bij Safari kan. Heb jij (of een familielid) misschien een cookie-uitzondering gemaakt voor Google zelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik heb alles nagekeken en heb geen uitzondering gezien/gemaakt.