Mijn laptop doet heel raar. Wat is er aan de hand?

Eerst was het probleem alleen op windows, het harde schijf lapje brande voortdurend en knipperde soms en hij was heel langzaam.
Dat was er van de een op de andere dag. Nu maakt hij ook geen verbinding met internet meer en start linux niet meer op.
Macaffee heeft niets kunnen vinden, maar ik heb sterk het vermoeden dat ik een virus heb. Hoe ik mijn laptop weer normaal krijg?

Alvast heel erg bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ten eerste MacAfee verwijderen en in de plaats daarvan AVG of Avira erop zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Windows opnieuw installeren zou een optie kunnen zijn."
Of Linux... Zoals ie nu ook al heeft. En dan Xubuntu. Die is ontworpen/geconfigged om snel te zijn.

Antwoorden (4)

bij windows denk ik dat ie defragmentatie nodig heeft
maar bij linux ?
wellicht gaat je schijfje het begeven ? je mbr corrupt door virus of malware ?
probeer eens in veilige modus
www.malwarebytes.org te bereiken en te installeren en te scannen ?
anders toch maar alles er opnieuw op
je kan eventueel een Harddisk diagnose scanner eens naar je HD laten kijken
als ie het gaat begeven dan zie je dat vanzelf wel
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Zelfs in 't allerslechtste geval bij Windows helpt defragemteren nauwelijks. Maximale snelheidswinst (bij die zaken die ermee te maken hebben, zoals programma's van schijf laden) wordt door Microsoft geschat op 15%. En dat dus in het allerslechtste geval. -Malwarebytes is een Windows-only programma. Daar heeft Rajiv dus niks aan... -"als ie het gaat begeven dan zie je dat vanzelf wel"
Lekker advies... En dan al je bestanden kwijt :). Geef dan tenminste als advies (eerst) backups te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht, ik zie nu dat ie BEIDE OS'sen heeft. Punt 2 van mij vervalt dus.
Als de HD continue bezig is, is dat vaak een aanduiding dat er te weinig geheugen in zit en/of er teveel programma's/services op de achtergrond draaien.

Je zou een online virusscan kunnen doen (trend micro, panda software, etc) - het zou kunnen dat je McAfee gerootkittert is, maar 't is de vraag of dat nog gaat lukken. Je kan overwegen de HD aan een andere PC te hangen en dan scannen via een online scanner.

Rootkits detecteren: installeer rootkit revealer:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897445
Let op: sommige normale apps (zoals een virtuele DVD-speler) kunnen ook als rootkit gezien worden.

Je kan een andere browser (bijv. www.opera-usb.com) op een stickje zetten (via een andere PC), en dan kijken of je dan met dat stickje nog wel op internet kan komen. Indien wel, dan zou je wel eens een Internet Explorer 'Hijacker' kunnen hebben of andere malware.

Bij Start / Uitvoeren / msconfig {enter} / opstarten: kan je eens alles uitvinken om te kijken of dat helpt (wees niet bang; na een reboot kan je gewoon alles weer aan zetten indien nodig).
Bij Start / Uitvoeren / services.msc {enter}: kan je overbodige services uitschakelen. Het hangt van je voorkeuren/configuratie af welke zaken je kan / zou willen uitschakelen. Dat wordt googelen, of hier een lijst plaatsen met je services :).

Als je ctrl+alt+del doet en taakbeheer start en kijkt bij performance/prestaties: dan moet je piekgeheugen onder je fysieke geheugenhoeveelheid blijven. Indien niet: dan geheugen bijprikken (of zaken uitschakelen zoals hierboven genoemd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vervelend!
Zoals jij je klachten beschrijft heb je grote kans dat je MBR [Master boot record] beschadigt is door een 'virus'. Dan is de infectie van een dusdanige aard dat er eigenlijk nog maar 1 oplossing is: op nieuw installeren van Windows [en Linux des gewenst]. Echter, dien je daarvoor de juiste stappen te ondernemen aangezien een MBR infectie zich met het grootste gemak staande kan houden bij een her installatie [zie bron 1]. Het virus zit zo 'diep' in jouw computer dat geen enkele AV het nog kan vinden, het gedraagt zich als een rootkit [zie bron 2].
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een rootik is dan kan je altijd AVG porberen om de schadelijke software te verwijderen.
Je moet bij AVG dan de proefversie dowloaden.*
Scant dan meteen gronding. (Volledige scan)

Let op: Zorg dat je geen twee anti virussofteware op je pc heb, dat kunnen problemen ontstaan.
* Lees altijd voor de zekerheid de voorwaarden.