Je moet het een beetje zo zien: De versleuteling die gebruikt wordt op de servers van Last Pass is zeer veilig. Het is met de hedendaagse technologie niet mogelijk om de gebruikte versleuteling te kraken (via bruteforce, rainbow tables etc.).

De veiligheid wat betreft het master wachtwoord (de sleutel om de gegevens te kunnen ontcijferen) is echter even veilig als ieder ander wachtwoord.

De belangrijkste regel bij het kiezen van een master wachtwoord is dat deze moeilijk te kraken maar makkelijk te onthouden moet zijn. Een wachtwoord zoals "@*iSs3cur3+" is dus volstrekt waardeloos. Het is moeilijk te onthouden maar met behulp van brute force aanvallen relatief makkelijk te kraken. Een wachtwoord zoals "waarom wacht een zebra op een pad?" is vele malen beter. Het is makkelijk te onthouden, niet met brute force te kraken en als je het wachtwoord tegen niemand zegt ook niet te raden (omdat het een onlogische zin is).

100% veiligheid bestaat niet (een keylogger kan de pret bederven) maar dit komt er vrij dicht in de buurt.

Voor meer info over veilige wachtwoorden en allerlei andere zaken is de volgende site wel een aanrader: https://www.certifiedsecure.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, behoorlijk veilig. Het zal het niet winnen van je wachtwoorden in je hoofd onthouden. Maar het is door diverse belangrijke organisaties uitgeroepen als een van de ideale password managers.

Ik gebruik het zelf voor niet-essentiele sites (Bank gegevens staan er niet in)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar je moet er nog wel zelf nuchter mee omgaan.
Zet er geen belangrijke (bancaire) wachtwoorden/gegevens in. Medio dit jaar zijn je gehackt geweest en hebben ze de gebruikers verplicht hun master wachtwoord (uit voorzorg) te veranderen. Zorg er iig dat je master wachtwoord heel sterk is en doe geen automatische invullen.

Prompt voor master wachtwoord is nodig indien je met meerdere op je PC zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Last pass is volledig veilig je hoeft je er geen zorgen over te maken ;)

TEEHEE