ik heb een rekening gekregen in mijn mailbox, voor een contract dat ik niet heb afgesloten. wat moet ik hiermee?

Ik heb een rekening in mijn mailbox gekregen voor een contract v/e online download-portaal. Ik heb echter nooit deze service geinstalleerd.

Het schijnt dat iemand mijn emailadres heeft gebruikt,
dus ook om het contract te bevestigen.

Het betreft een hotmail-adres.

De gegevens die de 'geldeiser' in de mail met "te betalen bijdrage" van mij heeft, zijn onjuist: De voornaam klopt (staat ook in het mailadres), maar de achternaam, het adres en alle andere gegevens zijn onjuist. Het ip-adres is wel aangegeven, maar de 'geldeiser' beweert aan de telefoon dat nu niet meer te traceren is. (Klopt dat?)

Het woonadres bestaat niet eens.

Ik woon in Duitsland, de geldeiser is een Duitse firma.

Loop ik risico op problemen wanneer ik weiger te betalen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nogmaals voor de duidelijkheid:

De firma wil geld, maar heeft alleen mijn E-mail adres. Mijn naam e/d hebben zij niet.

Kunnen ze hiermee naar de politie o.i.d?

Toegevoegd na 16 minuten:
De firma zelf geeft telefonisch volgend commentaar:

Er is actief gebruik gemaakt van mijn mailadres. (bevestigingsmail geopend). Ik moet er volgens hun dan maar mee naar de politie, of betalen.

Dat laatste ga ik niet doen, dat eerste lijkt me nogal vroeg..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij deze service nooit gebruikt hebt, dan gewoon negeren.

Het kan gewoon spam zijn, of een poging je geld af te troggelen. Ook loopt je het risico dat het een mailtje is om achter jouw echte gegevens te komen.

Bestaat de genoemde service? Verwijzen de links naar de echte site? Pak dan eventueel de telefoon op, en bel hun om te vragen of zij die rekening gestuurd hebben. Ga niet op de email zelf in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Pas op! Mischien word je bedrogen. Maak nooit zomaar geld over. Laat het rusten. Als het echt is word er vanzelf wel weer contact opgenomen met je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neen, natuurlijk niet!!! Je moet alleen NIET antwoorden, want dan heb je nooit iets ontvangen! Zij proberen dit juist om geld van je vandaan te halen. NIET op reageren!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
ze proberen je uit de tent te lokken, juist niet doen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen niet zomaar jou hieraan linken. Jou e-mail kan door iemand simpelweg "goed gegokt" zijn, of iemand die je kent heeft bewust jou e-mail gebruikt.

Pas als het bedrijf kan aantonen dat er vanaf jou IP gebruik is gemaakt van de diensten en daarbij jou e-mail adres is ingevuld, zul je problemen hiermee krijgen.

Ga hoe dan ook NIET betalen op wat ze ook vragen, Stuur indien ze gaan dreigen anders een mail terug dat je het niet vertrouwd en daarom naar de politie stapt. Heb je altijd bewijst dat je er tenminste aan hebt gedacht.

Ga desnoods zelf naar de politie om te vragen wat je hier mee moet.

Toegevoegd na 12 minuten:
Is er een mogelijkheid dat iemand op jou account heeft gekunnen? Of is jou wachtwoord bij andere bekend?

Ik zou toch naar de politie stappen, om te achterhalen van welke plek dit is uitgevoerd. Als jij kunt aantonen d.m.v. bv. een alibi dat jij op dat moment niet op die locatie aanwezig was, kunnen de kosten moeilijk op jou worden verhaald.

Betalen moet je sowieso niet doen. Stap dan eerst maar naar de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Las nu de uitbreiding, mijn antwoord heeft ook al een edit gehad.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Jeeetje! Wie stuurt er nu een nota na 1 jaar en 4 maanden? Da's niet normaal hoor. Ik zou het gewoon negeren. Als jij geen gebruik hebt gemaakt van hun diensten en zij beweren van wel, laat het ze dan maar aantonen. Ik adviseer je wel alle mailcorrespondentie in een apart mapje te bewaren. Kan altijd nog van pas komen....
Had ik ook binnengekregen. Het is een manier die vele hackers gebruiken om bankrekeningen te plunderen. je vult je bankrekening in, en zij plunderen je rekening.
NOOIT DOEN!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ polonaise
maakt niet uit waar het op lijkt, die email negeren en verwijderen, de afzender blokken en je bent ervan af.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Precies Traveller!