Ik krijg een mail van ABNAMRO dat ze gehackt waren en vragen mij in te loggen op abnparticulier.ifastnet.com . Is dat wel te vertrouwen?

Ik krijg een mail met: Betreft: hackers actief op ABN.AMRO.nl

---------------------------
Afgelopen zondag is onze server aangevallen door hackers.Wij zijn bezig met ons onderzoek dat onlangs is ingesteld en hopen binnenkort deze hackers te ontmaskeren. Tijdelijk is het noodzakelijk dat alle ABN.AMRO klanten die gebruik maken van ABN.AMRO Internet Bankieren nu momenteel op de onderstaande website inloggen. Om uw ABN.AMRO bankieren te beveiligen dient u Eenmalig uw gegevens te verifieren op de onderstaande website. Als u eenmaal met uw bestaande gegevens heeft ingelogd is ons internet beveiligingsprocedure voltooid.

Let op! Deze beveiliging lukt alleen als u de onderstaande website volledig invult.

Klik hier voor de beveiligd ABN.amro site!

ABN AMRO N.V.
Afdeling Veiligheid.
Team Security.

------------------------------

De mail is verstuurd namens http://abnparticulier.ifastnet.com

Als je op Klik hier klikt in de mail kom je op abnparticulier.ifastnet.com

Hoe weet je of zo'n mail van ABNAMRO af komt en wat moet je hier mee doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt hij niet.. ABN AMRO zal nooit zo'n mail versturen.. Gewoon weg doen en als er wel wat aan de hand is zou dat wel op nieuws zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen! Het klinkt erg onbetrouwbaar.
Ritsuka
12 jaar geleden
Weggooien! Hartstikke nep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit ook bij de ABN, ben vanmorgen nog gewoon ingelogd, heb geen nieuws gelezen over een hack en heb ook geen mailtje gehad.
Kortom: Ik zou het mailtje weggooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Geef nooit persoonlijke bankgegevens aan derden
Zorg dat u nooit betaal- of inlogcodes aan anderen geeft. Zelfs banken vragen nooit naar dit soort gegevens via mail of telefoon. Bij twijfel geldt in ieder geval: klik niet op de links in de e-mail, beantwoord de mail niet en informeer uw bank erover. De meldpunten van de grote Nederlandse banken zijn:
ABN: valse-email@nl.abnamro.com" http://www.financieleinformatie.com/nieuws
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOOIT op dit soort mailtjes reageren. Banken zullen je nooit om dit soort informatie vragen, en ook alleen mail sturen vanuit hun eigen website, en linken naar hun eigen website. (Dus niet naar ifastnet.com) Ook zouden ze meteen het online bankieren (tijdelijk) uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op OK klikt, zal hij ook naar de volgende pagina gaan, (zonder te verifiëren, wat de echte site altijd doet.) zie je dat ze om je pin-code vragen. Banken zullen hier NOOIT om vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je C4th, ik stuur dit phishing bericht wel even door. ik zag via Google dat het ook al eerder dit jaar was gestuurd. Waarschijnlijk rond de echte ABNAmro hack. Toen liftten ze ook nog mee op het nieuws.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de site van ABN staan dat er hackers actief zijn en staat jouw mail als voorbeeld, dus absoluut nep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tel.nr ABN/AMRO: 0900-0024
waarschijnlijk ten overvloede, heb je zelf vermoedelijk ook wel, maar beter een keer te veel, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is phishing. Ik krijg deze mail elke dag op mijn werk, en ik heb niet eens een ABN-AMRO account. Lekker spamfiltertje hebben wij hier ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen, is nep zoals 100% van alle berichten hier ook bevestigen. Je kunt ervan uitgaan dat als het ooit zal gebeuren dat een bank wordt gehacked dat dit breed wordt uitgemeten in de media en dan de bank met een officiele verklaring zal komen. Zo een willekeurige mail moet je nooit geloven. Standaard voorbeeld van phishing..
capthavoc
12 jaar geleden
ik zou in elk geval het mailtje door sturen naar abn amro
om te melden dat "ZE" weer bezig zijn
een bank vraag nooit of te nimmer om je gegevens
zeker niet via email en zelf niet per brief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOOIT OP REAGEREN!!!!!!. Duidelijk een phishing bericht. Als je het niet vertrouwd ga dan naar de officiele ABN AMRO site en via die site naar internetbankieren. Banken gebruiken sowieso nooit ifastnet. Verder gebeurt internetbankieren enkel en alleen via een beveiligde verbinding. Dus er moet sowieso HTTPS:// vooraf staan.
Verder kan ik melden dat banken nooit en te nimmer hun klanten benaderen via mail om persoonlijke gegevens te vragen. Indien zo'n hack daadwerkelijk heeft plaatsgevonden zul je via de normale site gewaarschuwd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOOIT OP REAGEREN. Zelfs de link openen kan schadelijke gevolgen hebben. Een bank vraagt nimmer om uw gegevens te verifiëren via internet, indien er problemen zijn met het inloggen of een andere storing met het internet bankieren wordt de site geblokkeerd. Mocht het zo zijn dat er gegevens verloren zijn gegaan maakt de bank een nieuw wachtwoord en account aan voor u en brengt u daar per brief van op de hoogte.. Mocht u toch al uw gegevens verstrekt hebben, onmiddellijk uw bankrekening blokkeren zodat internetbankieren niet meer mogelijk is. Stel ook de bank van de gang van zaken op de hoogte. Geld dat op deze wijze door derde van uw rekening wordt gehaald hoeft niet vergoed te worden door de bank, u hebt namelijk zelf uw gegevens verstrekt.

Het beste antwoord

Mooi voorbeeld van een site die zich voordoet als originele site door exact dezelfde lay-out aan te houden, maar vervolgens wel je gegevens misbruikt. Bij internetbankieren NOOIT ergens anders dan op de originele site je gegevens invoeren.
Je kunt de 'echtheid' van de site achterhalen door de verificatie te checken. Het verschil tussen de originele site (plaatje 1) en de nagebootste site (plaatje 2):
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kan even kijken waar het vandaan komt, volledige weergave van adres.

Ik zou er vooralsnog niet op inloggen en eerst de ABN BELLEN!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen.

Wacht even het nieuws af of bel telefonisch met ABN (hoewel dit OOK gehacked kan zijn)

Zoals altijd wordt gezegd zullen banken dit soort mailtjes NOOIT sturen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals ze al vragen moet je je gegevens verifiëren. Wedden dat ze om je pincode vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, in het volgende scherm wordt om je pincode gevraagd. :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie, lekker makkelijk he. Geen idee hoe het bij ABN werkt, maar bij Rabobank kun je zonder het pasje dan nog vrij weinig.
Nee, da's absoluut niet te vertrouwen, oplichters aan het werk! In de prullenbak ermee....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct op het eerste gezicht klinkt dit uitermate twijfelachtig. Ik denk niet dat een bank een dergelijk bericht zou versturen.

ALS er al iets mis is (of: mis is geweest), zullen ze eerder alle toegang blokkeren, dan wel bepaalde accounts blokkeren. Daarvan kun je dan wél een bericht verwachten.

Het zomaar "verifiëren" van jouw gegevens op een jou onbekende site maakt dit erg verdacht. Ik verwacht eerder dat, ALS er echt iets aan de hand is, toegang zal worden hersteld na reparatie van het lek en de gevolgen. ALS jouw gegevens al in handen zouden zijn van de hackers, dan zullen ze jou via de normale weg van nieuwe gegevens voorzien - bijvoorbeeld via een postzending, al dan niet met verplichte legitimatie bij aflevering.

Toegevoegd na 1 minuut:

Twijfel is hier dus gerechtvaardigd.

Je zou de bank kunnen bellen om dit te verifiëren. Goede kans dat ze blij zijn met zulke meldingen, want dan kunnen ze wellicht in de gaten houden hoeveel klanten in deze val trappen en hun gegevens doorspelen aan de hackers die dit bericht hebben verstuurd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens. C4th gaf in de reacties onder de vraag het mailadres van de bank: valse-email@nl.abnamro.com ik heb de mail doorgestuurd.
Ik verwacht dat het phishing is. Check anders de website van ABN-AMRO zelf of ze een aankondiging doen of bel anders de bank. In ieder geval nooit zomaar je gegevens invullen op een onbekende website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zo nep als het maar kan. Als je je gegevens invoert stuurt hij die naar de hacker en kom je in het gewone inlogscherm van ABN-AMRO. Lijkt het net of je een foutje hebt gemaakt.
Ik kreeg een maand geleden ook zo'n mail, ik heb geen account bij ABN-AMBRO en heb het met nepgegevens geprobeerd. Vandaar dat ik weet wat er gebeurt. Trouwens, de vorige keer wilde ik het iemand even later laten zien, maar toen was de website al gesignaleerd en geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lijkt onbetrouwbaar als je die brief leest.
voor de zekerheid, niet naar die site gaan.
abn.amro.nl is sowieso betrouwbaar, die site is nogal onbekend dus ik denk dat het onbetrouwbaar is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt heel onbetrouwbaar! Ik ben ook klant bij ABN en heb de mail niet ontvangen, waardoor ik het al helemaal niet vertrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht rustig een dag of 5 af. Als ze gegevens over jou willen hebben komt dit bericht nog wel een keer. Dan zou ik actie ondernemen en met de bank bellen of deze informatie klopt, en mocht je eerder een uitsluitsel willen kun je ook direct bellen. Als je niets over de post krijgt van de abn amro is het waarschijnlijk te doen om inlichtingen van jou zijde ..dus reageer niet is mijn voorstel.