Is dit spam en hoe kan ik het blokkeren?

Ik krijg regelmatig mails van contactpersonen met daarin privéberichten of e-cards waar je voor moet sms'sen om ze te ontvangen (2 euro per minuut) en kettingbrieven of links naar sites. Af en toe mail ik de afzender dat hij/zij moet ophouden met zulke mails te sturen, maar ik krijg nooit antwoord.

Nu is de vraag: is dit spam en hoe kan ik deze mails blokkeren zonder dat de 'afzender' mij niet meer kan mailen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten we hier over hotmail kontaktpersonen? Waar je van die wazige mailtjes krijgt dat ze jou gezien hebben en dat je zelf even moet kijken enz.

Het beste antwoord

Dat is inderdaad spam en oplichting. En dat heeft zelden veel te maken met de naam die je ziet als afzender. Bijna altijd is die afzender zich van geen enkel kwaad bewust en heeft die persoon er ook niks mee te maken. Het heeft dus geen zin die persoon een mail (terug) te sturen. Die persoon heeft simpelweg de mail helemaal niet gestuurd. Iedereen die even weet hoe 't moet, kan een mail sturen en daarbij bijvoorbeeld de nep-afzender b.obama@usa.gov instellen.

De mailadressen die je ziet, staan simpelweg in de databases van de spamcriminelen. Daar krijg je ze nooit meer uit.

De spamcriminelen kunnen op vele manieren allerlei mailadressen oogsten en die op bovengenoemde manier misbruiken. Meestal zijn het Windows-virussen die je PC (en die van je contactpersonen) af loopt te struinen naar emailadressen. Die worden dan gevonden en naar de spamcriminelen gestuurd. Vervolgens zal er de rest van je leven spam naar je worden gestuurd. Vaak wordt dat tegengehouden door een spamfilter, maar het blijft altijd een wedloop tussen de spamfilters en de spamcriminelen. De enige oplossing is dan een nieuw mailadres nemen, en er heel voorzichtig mee omspringen, en nimmer CC gebruiken en bijvoorbeeld altijd alleen BCC.

http://www.waarombcc.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als we inderdaad over hotmail praten dan zit er bij hotmail tegenwoordig een optie om aan te geven dat de gebruiker gehackt is. Het bericht openen in hotmail. En dan onder " markeren als" de optie kiezen "Mijn vriend is gehackt".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is zelden het geval. De afzenders zijn bijna altijd nep-afzenders.
Spam kun je alleen verminderen door er niet op te klikken en al zeker niet te reageren
meteen weggooien

De meeste provider hebben tegenwoordig een goeie spam filter maar erg nieuwe berichten komen er nog steeds door
bijna elke provider van email (gmail hotmail) heeft een spamknop waarmee je dus iets als spam kan aangeven
en dus mail van dit zeg maar dat specifieke adres kan weigeren te ontvangen
en meteen ook de ander mensen helpt door dit door te geven aan gmail of hotmail gaat automatisch door het mailtje als spam aan te melden

Als je daarintegen vermoed dan je het via bekende hotmailcontacten heb gekregen die je wel kent
is er tegenwoordig de "ik denk dat mijn vriend gehackt is" knop
(alleen bij hotmail)tot nu toe ik vermoed dat gmail niet lang op zich laat wachten

Als je er zeker van bent dat je het via een kennis hebt gekregen kun je het niet aanmerken als spam omdat je daarmee alle mailtjes van die kennis als spam wordt aangemerkt,ook de normale mailtjes
vroeger moet je die kennis dan mailen om hem te waarschuwen,
nu is er dus de nieuwe knop "mijn vriend is gehackt" erg handig om iemand te waarschuwen.
als hotmail medewerkers constateren dat dit inderdaad het geval is dan krijg je vriend(in) vanzelf een waarschuwing mailtje en kan deze actie ondernemen
en ontvang je later wel gewoon mailjes van deze persoon
zonder troep er in

Reageer in elk geval nooit op adressen die je niet kent
dat heeft geen enkele zin en kan juist averechts werken
Want je loopt het zeer grote risico dat je op allerlei spam lijsten komt
omdat je blijkbaar zo "dom" bent hier op te reageren en dus zien "zij" een kans op je pc als spybot te kapen of je
gegevens te stelen je ID gegevens te stelen en allerlei ander erge zaken.
capthavoc
12 jaar geleden
je kan een virusscanner nemen met een mail scanner.
Avast 6 bijvoorbeeld.