Is gebruiken van de laptop met de accu en de stroom tegelijk, schadelijk voor de apparaat?

gezien dat er 2 soorten energie tegelijk wordt verbruikt, ik hoorde ooit van iemand dat dat schade kan veroorzaken sindsdien gebruik ik alleen de accu of de stroomkabel maar is dat dan echt slecht voor je laptop???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Nee dat is zeker niet slecht, daar zijn ze voor gemaakt.
Wat wel beter is voor de levensduur van de accu is om deze tot 50% vol te laden en hem dan te verwijderen als je op stroom bent aangesloten. Dit voorkomt dat de accu lui wordt door het constante opladen waardoor de levensduur korter wordt. Als je hem er afhaalt gaat de accu langer mee en verliest hij zijn kracht niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moderne accu's hebben geen geheugeneffect, ze worden niet "lui" maar ze verouderen gewoon altijd, of je ze nu geladen weglegt of dat je ze in de computer laat zitten.
Een moderne Li-ion accu heeft een levensduur van 3 à 4 jaar met of zonder speciale aandacht.
Diep ontladen van de accu is overigens wel schadelijk, maar de laadelectronica schakelt de computer uit zodra de accu in de gevarenzone komt, voordat de accu echt leeg is.
De stroom naar de accu wordt overigens gestopt zodra de accu vol is, daar zorgt de elektronica in de laptop voor, er wordt dus niet constant doorgeladen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.personalcomputercare.nl/computervragen/hardware/laptop-accu-levensduur.htm
De elektronica in de laptop bepaalt hoe de stroom van de adapter gebruikt wordt in de laptop:
De computer werkt op de netstroom en de accu wordt bijgeladen zolang de accu nog niet "vol" is.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken.
Het lijkt me zelfs schadelijker als je de accu er steeds uithaalt als je de adapter aansluit omdat de computer dan direct uitvalt als er een korte stroomonderbreking is zodat Windows niet op de juiste manier afgesloten wordt.