kan dat dat je computer ontploft als je een anti virus op zet?

Ik vraag me al jaren af of je computer kan doen omploffen.
en als dat kan hoe dan door een virus of door oudheid of weet ik veel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je soms die hard 4.0 zitten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dis gwn onzin wat jij zegt wrm zou bv norton je pc wille late knalle en antivirus doet dat nie en sws als er een viruswas denk ik nie dat hackers dat zoude doen maar moordenaars
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gebeurt alleen in films.

Antwoorden (6)

Neen dat niet. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je harde schijf kapot geraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een computer of iig de componenten ervan kan je laten doorbranden als je gaat overklokken en te ver gaat. Ook kunnen er allerlei componenten spontaan doorbranden. In theorie is het mogelijk een virus te schrijven welke met de waardes gaat knoeien van je hardware en zo de kans op doorbranden verhoogt, in de praktijk zie je deze virussen zelden.

De foto die je laat zien is van een oplader/stroomadapter die spontaan ontbrandt, deze worden nog wel eens allemaal vervangen als blijkt dat ze onveilig zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Echte explosies zal je niet snel zien, maar in theorie kan er een hoop, een laptop batterij zit vol met chemicaliën dus dat zou ook wel voor wat vuurwerk kunnen zorgen. Maar zoals gezegd in de praktijk kom je het weinig tegen. Als er wat gebeurt is het meestal een rookpluimpje of gewoon een branderige lucht na het onder stroom zetten van een systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergeet de enorme capacitors in oudere voedingen niet.. deze kunnen nog best herrie/steekvlammen maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is hoogstwaarschijnlijk niet een oplader/stroomadapter maar een accu die daar ontploft op dat plaatje.
je kan je computer laten ontploffen, maar alleen met veel moeite, en dan nog is het niet veel.

oudere computers, of met erg goedkope componenten gebruiken geen solid state capacitors, deze kunnen ontploffen als ze te warm/overbelast worden. dus met een veel te hoge spanning, lage koeling, en lange duur, zou je deze componenten tot ontploffing kunnen brengen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Photo-SMDcapacitors.jpg
de meest rechtse 2 zijn capacitors die mogelijk zouden kunnen ontploffen, die rechts onder kom je vaak op je moederbord tegen, dichtbij de cpu/geheugen.
de linkse zijn solid state capacitors, deze zijn veiliger en gaan langer mee.

verder, heel dramatisch, zou je een oudere processor kunnen laten ontploffen, deze hebben minder verfijnde thermische beveiliging, en als je dan in 1x de koeler eraf trekt willen ze nog eens "klappen" (er staat een filmpje op youtube met een athlon waar ze de koeler eraf trekken)

overigens, nee een anti virus zal je computer niet laten ontploffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De computers die 'ontploffen': dat zijn accu's die ontploffen. 'Namaak/kloon'-accu's maar ook een serie originele accu's hebben dat probleem gehad.

Doorgaans is je PC veel slechter af zonder een virusscanner dan mét een virusscanner. En niet alleen je eigen PC, maar ook de mensen die dat virus spamt.

Alhoewel een virusscanner je PC iets zwaarder kan doen belasten, ligt de (hoofd)oorzaak echt niet bij de virusscanner als je accu ontploft. Het probleem ligt dan bij de accu zelf. Een 'fatsoenlijk' spelletje spelen is al veel zwaarder voor de PC dan je virusscanner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook door hackers!

Omdat batterijen tegenwoordig niet alleen maar stroom bevatten maar ook kleine stukjes computer kun je die dus ook weer hacken.

Dat heeft iemand recentelijk gedaan met de batterij van de macBook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een computer kan ''ontploffen'' als je de computer te lang aan laat, tenzij hij gloednieuw is. In de meeste computers zit erg veel stof dat kan ontbrandden als de computer te warm word. Als er genoeg stof is dat ontbrandt kan de rest ook gemakkelijk in de fik vliegen. Hetzelfde geld ook voor televisies