Echt álles aan foto's etc. staat op mijn computer. Hij is al oud en ik ben bang dat als hij crasht dat ik alles kwijt ben. Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik had van iemand gehoord dat je dan een externe harde schijf moet kopen. Maar ik heb geen idee wat dat is, hoe ziet het eruit, hoe weet ik dat het bij mijn computer werkt en hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoeveel je wilt bewaren op een andere schijf en hoe oud je pc is, maar trek er maar een middagje voor uit...
:p

Antwoorden (7)

Een externe harde schijf is eigenlijk niets anders dan een groot vierkantachtig ding. Zie het maar als een grote USB stick. Met behulp van een programma kun je daar een exacte kopie opzetten van je harde schijf. En doe dit zo snel mogelijk want als je comp. crasht ben je echt alles kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ook kunt doen met je foto's is ze op een USB te zetten van +- 16 GB. Of op Picasa Weg Google. Wat je ook kunt doen is een Back-Up maken met een HDD van een x aantal Gb en deze via USB op je Pc aan te sluiten. deze zijn gewoon bij de elektronica zaken te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij elke winkel die pc's verkoopt hebben ze ook externe hardeschijven, dit zijn kastjes die je aan je pc koppelt met usb. Vaak zit er op deze schijven al een soort backup programma, hiermee kan je een reservekopie maken van je data. Anders kan je dit met windows backup doen. Het is zeker aan te raden en koop een schijf die groot genoeg is, maar let erop dat jouw Windowsversie ondersteund wordt. Vraag hier naar bij de winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een externe harde schijf is een klein kastje, zo groot als 2 muizen op elkaar. Die klik je met snoer in je usb en dat kan je simpel alles over zetten van je pc naar die schijf. Die schijf kan je ook weer op andere pc aansluiten om alles daarop te zette. Een soort extra grote usb-stick dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een externe harde schijf is een klein kastje met een USB-aansluiting.
Als je die op jouw computer aansluit dan kun je alle belangrijke bestanden naar de schijf kopiëren zodat bij een eventuele crash deze bestanden op een andere computer weer ingelezen kunnen worden.
Het werkt net als een USB-geheugenstick, maar dan met een veel grotere capaciteit.
Een externe HDD is al voor € 49 te koop, afhankelijk van de opslagcapaciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel een externe harde schijf een prima optie is voor het backuppen van je belangrijke documenten en foto's, zijn er opties die je ook kunt overwegen. Harde schijven hebben voordelen en nadelen:

Voordelen:
- Je hebt je backup altijd onder handbereik en kunt 'm overal mee naartoe nemen
- Alleen mensen die fysiek bij je externe harde schijf kunnen hebben toegang tot je backup

Nadelen:
- Als het huis waar de externe schijf en je PC in liggen afbrandt, ben je alsnog je backup kwijt (en datzelfde geldt voor diefstal)
- Externe harde schijven kunnen ook kapotgaan
- Je moet er zelf zorg voor dragen dat je bestanden gekopieerd worden naar je externe schijf.

Je kunt ook overwegen om een online backupservice aan te schaffen. Er worden verscheidene aangeboden door internetleveranciers - ik meen dat bijvoorbeeld KPN een dergelijke dienst aanbiedt - waarbij je een programma installeert dat mappen die je eenmalig zelf selecteert, automatisch als backup naar een backupserver kopieert.

Voordelen:
- Je hoeft niet meer stil te staan bij het maken van backups, zo lang je je bestanden maar in de juiste mappen op je computer zet en een internetverbinding hebt
- Je backups worden door de leverancier van de dienst extra geborgd, waardoor ze niet verloren kunnen gaan
- Zelfs als je huis afbrandt en al je spullen verloren gaan, dan blijft de backup nog beschikbaar voor je via de leverancier van de dienst.

Nadelen:
- Hoewel sommige diensten kleine hoeveelheden ruimte gratis ter beschikking stellen, kost een serieuze backupservices vaak een klein bedrag per maand
- Het is theoretisch mogelijk dat een hacker bij je backups kan komen

Beide methodes hebben dus zo hun voor- en nadelen, en het ligt helemaal aan je eigen behoeftes waar je voor kiest. Mocht je voor de tweede optie gaan, laat je dan wel even goed voorlichten over de diensten die er zijn, en de mogelijkheden die die diensten bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Ander nadeel van online backuppen is je lage upload.
Dat gaat heel erg lang duren en tijdens de filetransfer is internetten zo goed als onmogelijk.
Het is heel goed dat je beseft dat je foto's waardevol zijn en dat dat allemaal alleen maar op een harde schijf van je computer staat.

De vraag is niet OF een harde schijf gaat crashen, de vraag is echter WANNEER hij crasht. Want crashen doen ze allemaal.

Een externe harde schijf kan een onderdeel van een oplossing zijn. Echter er komt meer bij kijken.

Het gaat niet om een externe schijf, het gaat erom dat je belangrijke gegevens tientallen jaren bewaard kunnen blijven. En dat is niet iets om lichtzinnig mee om te gaan.

Waar sla je het op?
- interne harde schijf van de PC?
- externe harde schijf? het blijft een harde schijf en die zal ook gaan crashen.
- opslag op meerdere harde schijven? --> goede administratie bijhouden
- opslag op DVD? na 5-15 jr vergaat de informatie langzaam.
- opslag bij diensten op internet (google, microsoft, etc..) gratis tot enkele GB's.

Genoeg keuze. Het hangt er vanaf hoe snel en gemakkelijk je erbij wilt komen. Ga er maar vanuit dat je je hier in zult moeten verdiepen.

De link naar senior web hieronder is niet bedoeld om te beledigen. Ik vind dat ze daar echt dingen goed uitleggen.

Voor als je nog minder vertrouwen hebt in de techniek:

Een van de zaken die vervolgens komen kijken is: Ik maak een backup of een kopie. Maar hoe stel ik nu vast dat de kopie nog is zoals hij was?

Hoe weet je zeker dat je backup nog goed is?

Ik gebruik voor elke backup een hash-programma (md5 summer) die eerst de hashes berekent, die mee schrijft met de backup en die ik elk moment kan laten controleren. Ik weet dan precies of er een bestand is beschadigd en welke dat is.
Dit gebeurt vooral op CD en DVD. De volgende stap is dat je de zaken wilt kunnen herstellen als ze beschadigd zijn: hiervoor gebruik ik par2 herstelbestanden (via bv Quickpar). Deze maakt aanvullende bestanden aan (ongeveer 10% van de originele data). Als er later minder dan 10% kapot is kan quickpar de gegevens weer helemaal herstellen. Deze gegevens maak ik aan voordat ik een backup maak en ik brand deze mee op de CD/DVD.