Een Trojaans paard is een (klein) programma dat vaak vermomd als een nuttig programma zichzelf op de harde schijf nestelt. Een cracker kan zich via een client-console toegang verschaffen tot een pc. Hij is in zo'n geval in staat om alle randapparatuur te besturen en om de gegevens op de harde schijf te bewerken, kopiëren of zelfs verwijderen. Hij maakt daarbij gebruik van een achterdeurtje in het programma.

Een trojan is technisch gezien geen virus. Een virus 'bedient' zichzelf. Een trojan geeft een hacker of ander kwaadwillende de functie om zich als 'virus'te gedragen op je pc. Een virus doet datgene waar het voor gemaakt is, je masterboot sector wissen, essentiele bestanden wissen die nodig zijn voor je pc op te starten of erger. Met behulp van een trojan kan een kwaadwillende zelf bepalen wat hij/zij op je pc uitspookt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoordt ik vond de jouwe het beste uitgelegd. Maar ik heb een trojan remover is dat het zelfde ?

Andere antwoorden (5)

Een Virus dat Als je dit bestand(het virus) opent, het virus actief word op je pc. Net als het paard van Trojanen. Daarom het het virus ook een trojan(;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Trojan is een virus.

Toegevoegd na 23 seconden:
zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Trojaans paard is in de computerwereld een functie die verborgen zit in een programma dat door de gebruiker wordt geïnstalleerd. Deze functie kan toegang tot de geïnfecteerde computer verschaffen aan kwaadwillenden en zo schade toebrengen aan de computergegevens of de privacy van de gebruiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een virus die vermomd als een ander bestand de computer binnen komt, en dan veel dingen vernietigd, hij is vernoemd naar het trojaanse paard omdat hij hetzelfde te werk gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een trojan (Trojan Horse) is een (klein) programma dat zich, vaak vermomd als een nuttig programma, op uw harde schijf nestelt. Een trojan horse maakt op uw pc vervolgens stiekem een ingang voor andere gebruikers. Een kwaadwillende kan via internet en via die ingang toegang krijgen op uw computer en daarmee doen wat hij wil. Er zijn trojans met als doel om uw persoonlijke gegevens te pakken te krijgen of te verwijderen, maar er zijn ook trojans die uw computer 'slechts' misbruiken om andere computers op internet op te sporen. Of om uit uw naam spam te versturen.

Trojan Remover scant je pc op trojans, maar dat doet antivirus software ook. Producten zoals Antivir van Avira doet dat zelfs vele malen beter.