Ik gok <1 %.

Van het Ubuntu forum:

Q: Is viruses, trojans and malware a threat to a linux system as in Windows?

A: No, there's a very few viruses to linux and the way a Linux/unix is build up makes it difficult to do any serious damage to the system, in fact I've never heard from people who got their Linux/unix system infected.

Q: So why install a anti-virus application/program?

A: For an ordinary Linux Home user with only one OS system their's no need for Anti-virus, but people who's running network, server or dual booting with win OS this tool can be very handy to scan and delete viruses.

Q: I'm a home user only running Linux do I need it?

A: No, a firewall is way better as protection in that case.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben Ubuntu gebruiker, heb geen virusscanner wel firewall.
Op dit moment is een virusscanner nog niet nodig. Zodra het aantal Linux gebruikers toeneemt wordt het voor de viruskwekers misschien wel interessant Linux virussen te ontwikkelen. Dan wordt een virusscanner misschien wel nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je (als het goed is) normaal niet als root user werkt zal het natuurlijk niet zo nodig zijn als met bijvoorbeeld windows.

Een ander groot verschil is dat je in ubuntu de meeste tools/apps kunt vinden via de synaptic package manager. Op dit manier hoef je dus niet te zoeken op internet en krijg je altijd een versie zonder spyware, virussen enz.

Het kan natuurlijk altijd dat er in de toekomst meer en meer virussen voor linux komen en dat het alsnog nodig is.

Het voordeel is dan wel dat de virusscanner waarschijnlijk gratis is en door de community wordt onderhouden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geheel overbodig, ik betwijfel zelf of er volledig ontwikkelde virusscanners voor zijn. Door de opbouw van Linux kunnen virussen zich HEEL moeilijk letten, laat staan wijzigingen maken in de systeembestanden zonder wachtwoord :-)