Wie weet er een hele goede internetfilter?

Hallo allemaal,

Graag wil ik dat er op school draadloos internet komt. Helaas zeggen de tegenstanders dat er veel dingen zoals * op gekeken kan worden. Weet iemand dus een hele goede (niet al te dure) filter, die echt niet uitgeschakeld kan worden door leerlingen? Dus niet een met de proxy. Wat ik wel zou willen weten is hoe je een filter maakt, die ervoor zorgt dat je per se via de proxy server moet, zo niet dan heb je geen internet. Weet iemand hier iets op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Porno of iets anders kan toch ook gewoon via 3G bekeken worden. En is het filter dat op het bedrade netwerk zit niet direct van toepassing op het wireless netwerk of staat op elke computer op school een filter? Kan je niet beter stellen dat het bekijken van porno verboden is op school en de verantwoording bij de leerling leggen in plaats van alles angstvallig proberen te blokkeren. Een SD-kaart met onwenselijke data de school in nemen kan je ook niet voorkomen en dat wordt ook niet geprobeerd.

Het beste antwoord

Er zijn meerdere manieren denk ik maar waar je in elk geval voor moet zorgen is dat ALLE PC's waar de leerlingen gebruik van kunnen maken alléén het internet op kunnen als ze via een proxy gaan. Dat kan je doen door op school een internetserver te plaatsten in het netwerk en daar vervolgens alle leerling PC's (de workstations) mee te verbinden.

Als je op zo'n workstation dan de proxy uitzet dan kan dat workstation helemaal internet niet meer op (dat doe je dus niet). Als ze de proxy activeren dan surft het workstation dus via die internet server. Op de internet server kan je dan software matig gewoon elk filter instellen wat je maar wilt inclusief spamfilters voor de mail, virusscanner etc etc. Beste hier bij is uitgaan van wat leerlingen wél kunnen bezoeken en de rest standaard blokkeren. Is er dan noodzaak voor een bepaalde website dan kan een leerling een verzoek indienen de betreffende website op te nemen in het wel-filter.

Een alternatief voor zo'n internet server is een zgn hardwarematige firewall. Dure oplossing maar wel een professionele!
Persoonlijk vind ik het erg kortzichtig om met tegen argumenten te komen als "je kan er ook *** op kijken en andere ongewenste dingen mee doen". Dat hebben ze namelijk helemaal zelf in de hand. Alleen mensen die zich niet in de zaak willen verdiepen zeggen dit. Neem eens contact op met een klein ICT bedrijfje en laten ze eens met een voorstel (en eventuele) offerte komen zou ik zeggen.

Beide oplossingen kunnen alleen worden omzeild als een leerling in zou breken in het serverhok en zich toegang verschaft tot de instellingen uiteraard. Maar da's hetzelfde als cijfers bijwerken in de schoolcomputer dus.

Veel succes! en als voor argument zou ik in elk geval noemen dat "men" tegenwoordig niet of nauwelijks nog zonder internet kan. En jong geleerd is oud gedaan toch?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Filternet van de EO is een hele goeie, kom je echt nergens meer doorheen...

Toegevoegd na 1 minuut:
www.filternet.nl nu ook speciaal ook voor scholen..!

Toegevoegd na 2 minuten:
Kost € 1,25 per pc per maand,, bij 250 computers komt u in aanmerking voor korting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wij hebben nu thuis Filternet, maar dat is een kwestie van de proxyserver uitzetten, helaas.