In elk geval zolang je de kast aanraakt. Als je daarmee stopt en je gaat met kunststof zolen over vloerbedekking lopen ben je in een paar tellen weer opgeladen.
12 jaar geleden
Bij statische electricteit gelden de electrolitische eigenschappen van een condensator. Dit is dus 2 geleiders gescheiden door een isolator.
Vaak is die isolator bij statische elektriciteit de lucht. De spanning wordt groter als de geleiders verder van elkaar af raken. Dan wordt de 'schok' daarna ook groter.

Wanneer 'laadt' die spanning zich dus op. Als jij bijvoorbeeld UIT de auto stapt. Of VAN je stoel opstaat.
Je moet het zo zien, dat als je zit op een stoel, dat jij en de stoel elektrisch gezien op elkaar staan en er dus GEEN spanningsverschil is. Zodra jij gaat opstaan, vorm jij en de stoel een condensator omdat er LUCHT tussen jullie beiden komt. Hierdoor zal de spanning groter worden, totdat jij dan weer iets anders aanraakt. Dan volgt de grote ontlading.

Als ik uit de auto stap, dan zorg ik ervoor dat mijn enkel (die als eerste op straat komt te staan) contact blijft houden met de auto. Dat doe ik ook door mezelf uit de auto te trekken met mijn hand.
Als ik dan uit de auto ben, dan zal ik de auto dicht doen via het raam en raak ik niet de metalen onderdelen aan. Tijdens het lopen zal ik weer langzaam ontladen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je met elektrolytische eigenschappen eigenlijk diëlektrische eigenschappen:
Een elektrolyt vindt men als vloestof in een Elco (ELektrolytische COndensator).
Als lucht de isolator is spreekt men van een diëlektricum.
vr. gr. Koos
Een simpele manier om jezelf te ontladen is met een metalen voorwerp (bijvoorbeeld sleutel) een geaarde geleider aan te raken, die je stevig in je hand houdt.
Dat kan de kast van je computer zijn, maar ook bijvoorbeeld verwarmingsbuizen, de rand van het autoportier, enz. enz.
Omdat de vonk van de ontlaadstroom nu het voorwerp zal raken i.p.v. een klein plekje op je huid zal je de prik niet voelen, temeer daar de stroom over een groter oppervlak verdeeld wordt.
Je kan ook sleutelhangers krijgen met een (neon-)lampje erin, je ziet dan de ontlaadstroom als een kort flitsje van dat lampje.
Als je jezelf niet ontlaadt dan is het afhankelijk van hoe snel de lading op een rustig tempo kan wegvloeien:
Droge lucht, rubber zolen, snel weer nieuwe lading opdoen op de vinyl- of nylon vloerbedekking maken dat de "bescherming" niet lang stand houdt.