Is het wel veilig om de bijlage te openen?

Ik kreeg op 2/6/2011 een ongewenste mail die niet vertrouwd werd door Microsoft SmartScreen.Bovenaan staat er in het groot: UPS Express Delivery. Dan staat er zoiets van:

Good morning,

Parcel notfication

parcel was sent your home adress.
And it will arrive within 5 buisness days

More information and the parcel tracking number are attached in document below.
Your password on the file Tracking - #*****
Thank you

Wat is dit en zou ik de bijlage moeten openen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
sterredag
12 jaar geleden
in aanvulling op de reacties. open NOOIT bijlages van vreemden.
open liever helemaal geen mail van vreemden of die je niet verwacht. En last but not least: STUUR NOOIT mail door als dat wordt gevraagd en als je dat dan toch perse wil gebruik dan ALTIJD het BCC veld (ff zoeken en je vind hem wel) aangezien virussen en spamverstuurders zichzelf graag sturen naar alle emailadressen die in een mail te vinden zijn. Het massaal doorsturen van mail met de emailadressen zichtbaar voor de ontvanger betekend dat een virus/spamstuurder bij 1 van deze personen op de pc, zichzelf meteen kan sturen naar alle mensen in die mail. Zo voorkom je dat dit soort mail verzonden wordt en ontvangen wordt, als iedereen zich hieraan zou houden, zou dit sterk gereduceerd worden.

Het beste antwoord

Dit is geen phishing (waarbij je wachtwoorden worden gevraagd voor bijvoorbeeld je bankgegevens) of spam (ongewenste reclame), maar zeer waarschijnlijk een zogenaamd trojaans paard.

Via de mail wordt je verleidt om een bijlage te openen en een bestand te installeren. Om dat mogelijk te maken doen ze net of je een wachtwoord moet invullen.

Een trojaans paard is een stukje software (op zich ook geen virus) dat deuren opent op je PC waardoor weer andere software zonder jouw medeweten op je PC kan worden gezet. Weggooien dus!

Als je niets hebt besteld denken mensen vaak, "Wat heb ik besteld dan" en gaan kijken.

Zie ook de post in de bijlage!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 dagen na die mail heb ik niets ontvangen. Daarna heb ik die mail direct verwijderd!

Andere antwoorden (7)

Dat is phishing, gewoon weggooien en niet meer naar kijken. Scheelt je een boel ellende.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de attachment opent ben je gelijk een virus rijker met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sit is simpelweg spam, gewoon negeren en verwijderen, en misschien de zender helemaal afzeiken :P
gebeurt mij wel vaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niets besteld hebt dan zou ik de bijlage niet openen en anders ook niet want als je wel een pakketje hebt besteld dan zie je het vanzelf wel als het komt. Ik heb zelf trouwens van meerdere mensen het advies gekregen bijlagen van onbekenden helemaal nooit te openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk zit hier een virus in als je het niet herkent of zo. Dus verwijderen en als het echt belangrijk was sturen ze het misschien nog wel een keertje en je moet het ook niet altijd geloven als ze zeggen dat het onveilig is zegt hij bij ons ook zo vaak maar hebben geen virussen op de pc.

succes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als je iets besteld hebt bijv. uit het buitenland dat via het vliegtuig verstuurd wordt, stuurt UPS (United Parcel service) een bericht dat het aangekomen is en door hen geleverd gaat worden. Je Tracking nr. kan je dan op internet invoeren en dan kan je de staat van de verzending zien. Zo weet je wanneer je de bezorger kan verwachten. Dit hoeft dus geen spam te zijn, maar je spam filter ziet dat zo. Heb je geen dingen besteld of verwacht je niets uit het buitenland, dan zal het mij benieuwen of binnen 5 dagen echt een pakketje komt.
Je kunt het dus gewoon afwachten of het echt is en hoeft het niet te openen.
12 jaar geleden
NIET OPENEN i een virus als je die bijlage opent zit het in je pc, dan telt er van 30-0 af op je pc en poef pc is stuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wil je de bijlage openen, of dat nu van een bekende of onbekende persoon is. Openen is prima maar houd ALTIJD deze regel in acht: open de bijlage nooit direct vanuit de mail. Sla het bestand eerst op op je computer (bv de desktop) en scan het met je virusscanner. Dan kun je het zonder problemen openen. .. Maar idd, dergelijke emails zijn nepper dan nep.