Hoe te handelen in zo'n geval (trap)?

Ik wilde zojuist deze site openen:
www.koeken.net/w/index.php?title=Stroopwafel
toen plots een pop-up van windows verscheen die meldde dat ik allerlei virussen zou hebben en dat ik onmiddellijk een programmaatje in werking moest stellen om alles te verwijderen.
Ik heb dat met enige moeite kunnen afsluiten en meteen een AVG-scan gedraaid (geen enkele virus gevonden).
Kan je zoiets melden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die melding was waarschijnlijk een reclame, dan staat er zoiets dat je hun programma onmiddellijk moet downloaden, omdat er virussen gevonden zijn.
Vaak is het programma waar de link naar toe gaat juist zelf een virus wat je niet weg kan krijgen totdat je de makers geld betaald.

Toegevoegd na 29 seconden:
Je kunt een bericht naar de makers van de site sturen, maar zonder iets van een screenshot hebben ze er niet veel aan denk ik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bekijk deze link ook eens, hier staan wat tips hoe je een neppe virus waarschuwing kunt herkennen (Engels): http://techgoestocollege.blogspot.com/2009/03/how-to-recognize-fake-virus-alert.html
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goed antwoord, en goeie link!! Het smerige aan deze fake warnings is dat er microsoft in de header staat. Dat brengt mij soms ook in verwarring.
Met deze vraag en jouw antwoord heb ik weer wat geleerd. Wel vreemd overigens dat hier niets tegen te doen valt.
Kimath
13 jaar geleden
Als je AVG gebruikt, kan er alleen een AVG melding komen. Hoe dat er uit ziet is te zien als je verder naar beneden scrollt.
Zoiets heb ik zelf ook wel eens gehad, toen ik per ongeluk op een verkeerde link klikte. Toen kwam er gelijk een luide piep uit de computer, samen met de melding. Ik schrok me rot.
Kimath
13 jaar geleden
@mesher: Het is een advertentie. De makers van de site kunnen er vaak niet veel aan doen wat voor advertenties er op de site verschijnen, heel irritant. Ik gebruik een pop up blocker, flashblocker en javascript blocker, ik heb bijna nergens last van, haha.

Andere antwoorden (3)

Nee je kan dit niet melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet naar nobrains.tk gaan daar kan je dit opossen ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is vervelend! Vermoedelijk heb je een fake antivirusprogramma gezien. Om zeker te weten of je computer is besmet geef ik je twee links (allebei gratis voor privégebruik):
- http://www.malwarebytes.org/mbam.php (Malwarebytes antimalware, een goed programma en probeer het eerst hiermee op te lossen)
- http://www.bleepingcomputer.com/combofix/nl/hoe-dient-combofix-gebruikt-te-worden (ComboFix, een zeer krachtig programma om virussen van (32-bits) computers te verwijderen, pas hiermee op en volg de handleiding want het is een zeer krachtig progamma)
Succes ermee en voor vragen mag je me ook een berichtje sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso kan het geen kwaad om Malwarebytes eens te draaien hoor, die verwijdert niets zonder je toestemming... Maar hopelijk ben je er vanaf inderdaad en is het geen besmetting!