'Inmiddels kunnen ook virussen in pdf’s en jpg’s zitten… die maken gebruik van ‘gaten’ in Adobe, Outlook, Internet Explorer en andere Windows componenten.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@FlorisBoening: dat hoeft niet met elkaar te maken te hebben.
het eerste virus voor de mac os X zat zelfs in een .jpg

ook voor windows zijn er virussen in een .jpg
het is maar net waar de fout in het besturingssysteem zit.
tegenwoordig is het .pdf formaat populair om een virus mee binnen te krijgen in een pc.

ook kan iets een .exe zijn maar lijkt het een .jpg
windows heeft standaard "bekende bestandsextenties verbergen".

als een bestand dan foto.jpg.exe heet dan filter windows het .exe weg en lijkt iets dus foto.jpg te heten terwijl het een uitvoerbaar bestand betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, een virus activeert zich niet altijd direct, het kan ook zijn dat het wacht op een commando van buiten af.
je computer word dan een zombie computer.
een maker van een virus wacht tot er een bepaald aantal computers geinfecteerd zijn. hierna laat hij ze dan allemaal tegelijk een website aanvallen waardoor deze offline gaat, dit heet een dDos (distributed denial of service). dit was enkele weken geleden in het nieuws toen virusmakers hun botnets(netwerken van geinfecteerde computers) inzetten om visa.com en mastercard.com offline te halen.
Ik begrijp dat je een foto hebt ontvangen via msn en je deze ook kon bekijken? Als de foto een persoonlijke foto is, lijkt het mij heel sterk dat hier een virus in heeft gezeten. De andere persoon zou dan dat bestand al opzettelijk geinfecteerd moeten hebben en naar de juiste persoon (jou) gestuurd moeten hebben.

Als het al mogelijk zou zijn om een virus in een jpg te verpakken (vermommen als jpg kan wel, maar dan zou je de foto niet kunnen bekijken), dan moet je wel een computer 'genie' zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort maar krachtig: Alle bestanden die je DOWNLOAD kunnen virussen zitten.. ALLES!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Dit komt doordat een JPG niet een echt plaatje is, maar een rekenschema om een plaatje te maken. Vergelijk: JPG is een recept in een kookboek waarmee je in de keuken een maaltijd maakt, dus van je JPG-recept rekent je computer dan het bijbehorende plaatje uit. Doordat er in dit omreken-programma een fout zit, kan je daar misbruik van maken en zo een virus tot leven wekken. Gebruik maken van programma fouten is vaak de levens-/verspreidingsbron van vele virussen.